0

امواج الیوت چیست؟

امواج الیوت چیست
بازدید 24

یکی از بزرگترین دغدغه های افراد فعال در بازارهای مالی پیدا کردن روند صعودی و نزولی  نماد های کجود در هر بازاری است ، فض کنید شما ابزاری را در اختیار دارید که میتوانید با دقت بالا به این نتیجه برسید که جهت مارکت قرار هست به کدام سو حرکت کند مظمئنا با داشتن چنین دانشی میتوانید معاملات خود را بهبود ببخشید .

به جرات میتوان که یکی از قویترین ابزارها برای این کار امواج الیوت است . شما با بکار گیری امواج الیوت در تحلیل تکنیکال و دانستن قوانین امواج الیوت میتوانید به این مهم دست پیدا کنید به عنوان مثال در بازاری مانند فارکس با استفاده از موج شماری امواج الیوت می توانید سیگنال فارکس را چه در جفت ارزهای اصلی چه در جفت ارزهای فرعی در فلزات گرانبها مانند طلا و هر نماد دیگری با اعتبار خوبی دریافت کنید .

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به آموزش امواج الیوت بپردازیم و آشنایی ابتدایی را از امواج الیوت در تحلیل تکنیکال داشته باشیم چرا که با یادگیریه روش درست موج شماری الیوت نقشه راه تا حدود زیادی برای شما مشخص خواهد شد .

الیوت چیست و اجزاء آن کدامند ؟؟

رالف نلسون الیوت زاده کانزاس امریکا در 28 ژوئیه 1871 متولد شد . الیوت در سال 1920 به عنوان یک حسابدار در یک شرکت امریکایی مشغول به کار بود اما به دلیل ابتدا به یک بیماری سخت مجبور به رها کردن شغل خود شد و تصمیم گرفت تا مطالعاتی را در زمینه رفتار شناسی قیمت ها آغاز کند .

در نهایت رالف الیوت توانست بعد از سالها مطالعه بروی رفتار قیمت به الگوهای تکرار شونده ای برسد که دائما در نمودار قیمت سهام های مختلف در حال شکل گیری بودند البته که در این راه از ایده اولیه داو نیز استفاده کرد .

در این سبک رالف الیوت با نامگذاری امواج و همچنین ابداع موج شماری الیوت به صورت کاملا مشخص توانست حرکات آینده بازار را با درصد بسیار کمی خطا پیش بینی کند.

اجزاء امواج الیوت :

برای آموزش امواج الیوت به صورت اصولی و فهمیدن نحوه موج شماری الیوت و استفاده از امواج الیوت در تحلیل تکنیکال همانطور که گفتیم لازم است تا قوانین موج شمار الیوت  را به خوبی بفهمیم و برای فهمیدن این موضوع ابتدا باید با اجزا آن آشنا شویم.

انواع موج :

اصلی ترین موضوع در آموزش امواج الیوت شناخت امواج است چرا که پایه این سبک بر همین اساس بنا نهاده شده است .به صورت کلی و طبق تعریف الیوت امواح به دوسته اصلی تقسیم می شوند :

دسته اول امواج ایمپالسی یا همان امواج اصلی هستند .

دسته دوم نیز امواج کارکشن یا هان امواج اصلاحی هستند .

همانطور که میدانید در روند صعودی و نزولی جای امواج اصلی و اصلاحی با هم تغییر می کند . در روند صعودی امواج اصلی صعودی و در روند نزولی امواج اصلی نزولی می باشند بر همین اساس امواج اصلاحی در روند های صعودی به صورت نزولی شکست میگیرند و درروند نزولی نیز امواج اصلاحی به صورت صعودی شکل می گیرند .

شناسایی امواج به عنوان اولین قدم برای آموزش امواح الیوت در تحلیل تکنیکال محسوب میشود .

در قدم بعدی برای آموزش موج شماری الیوت باید امواج را زیر میکروسکوپ ببریم تا بتوانیم هر موج را به قسمت های کوچک تری تقسیم بندی کنیم که در واقع نظریه اصلی الیوت نیز بر همین اساس بوده است .

الیوت چیست و اجزاء آن کدامند ؟

اجزاء امواج ایمپالسی :

طبق نظریه الیوت هر موج ایمپالسی یا همان اصل از پنچ ریز موج تشکیل شده است دو موج از این پنچ موج اصلاحی بوده و سه موج باقی مانده در جهت اصلی موج ایمپالسی قرار گرفته اند . که آنها به صورت امواج 1،2،3،4،5 نامگذاری می کنیم.

و همینطور هر موج اصلاحی نیز از سه ریز موج تشکیل شده اند . که آنها را به صورت َA,B,C نام گذاری میکنیم .

تا اینجا شاید بگویید که آموزش امواج الیوت کار چندان سختی نیست اما سختی کار تازه اینجا شروع می شود و اینجاست که می فهمید دریافت سیگنال فارکس و داشتن درآمد فارکس صرفا به شناسایی چند موج یا شناخت جفت ارزهای اصلی یا حتی شناخت بهترین بروکر فارکس و روانشناسی معامله گری بستگی ندارد بلکه باید بسیار عمیق تر به موضوع نگاه کرد البته که در اینجا قصد ندارم تا شما زا اط ادامه مسیر یادگیری بترسانم این مطلب را صرفا به عنوان یک نکته نگاه کنید پس برگردیم به ادامه آموزش امواج الیوت .

طبق نظریه اصلی الیوت در توضیح بالا ریز موج های  1،3،5 در موج ایمپالسی و همینطور ریز موج های A,C در موج کارکشن بازهم به عنوان موج های اصلی در اسکیل یا همان مقایس خود تلقی می شوند پس برای بررسی دقیق تر باز هم باید در این ریز موج ها ریز تر شوید در آنجاست که امواج اشاره شده در بالا باز هم تبدیل به پنچ ریز موج میشوند و این داستان را میتوانید تا پایین ترین تایم فریمی که در اختیار دارید دائما تکرار کنید چرا بازار از قرار گیری همین تکرار ها در کنار هم شکل میگیرند .

قوانین امواج الیوت :

اما برسیم بر سر قوانین امواج الیوت که مهمترین موضوع بعد ازآموزش شمارش الیوت به حساب می آید .

 موج 1 :

این موج به عنوان موج شروع حرکت در نظر گرفته می شود و می توانید آن را از شروع یک موج ایمپالسی در نظر بگیرید .موج 1 نیز همانطور که عنوان خود به عنوان یک موج اصلی در مقایس خود به حساب می آید معمولا شناسایی موج یک در زمان تشکیل آ« کار بسیار دشواری است پس میتوانید با شناسایی موج یک شکل گفته بقیه امواج را بهتر شناسایی کنید .

موح 2:

این موج به عنوان یک ریز اصلاح بعد از موج یک شکل میگیرد که همانطور که عنوان کردیم خود از سه ریز موج دیگر تشکیل شده است موج دو معولا حرکتی شارپ و سریع دارد و از لحاظ ظاهری می تواند شما را گول بزند تا آن را به صورت یک اصلاح نبینید معمولا یان موج تا 38.2 درصد فیبوناچی از موج یک را اصلاح می کند.

موج 3 :

طبق نظریه اصلی الیوت این موج به عنوان بلندترین و بزرگترین موج در میان پنچ ریز موج شناخته میشود و در دید اول شناسایی آن کار دشواری نیست البته که در این میان استثنا هایی نیز وجود دارد که در اینجا به آنها نمی پردازیم .

موج 4 :

این موج به عنوان دومین اصلاح از پنچ ریز موجود در موج اصلی به حساب می آِد به صورت معمول موج چهارم از لحاظ زمانی بیترین زمان را صرف میکند و به اصلاح در این موج است که پول های بزرگ و هوشمند شروع به خروج آهسته سرمایه های خود از بازار می کنند میتوان گفت دامنه موج چهارم از نظر قیمتی نیز می تواند گسترده باشد به صورتی که می تواند حتی تا 61.8 درصد از فیبوناچی موج سوم را نیز اصلاح کند ، معمولا در موج چهارم ما شاهد الگوهای ادامه خواهیم بود مثل الگوی پرچم الگوی کنج الگوی سرو شانه معکوس و حتی الگویی مانند الگوی ستاره دنباله دار در اسکیل بزرگتر در انتهای یک موج صعودی .

امواج الیوت چیست

موج 5 :

این موج به عنوان آخرین ریز موج در جهت موج اصلی یا همان ایمپالسی محسوب می شود و بعد از اتمام این موج هر پنچ ریز موج تشکیل دهنده موج ایمپالسی یا اصلی طبق نظریه اصلی الیوت تمام شده و بازار می تواند وارد  ی اصلاح بزرگ شود .

موج A :

این ریز موج اولین ریز موج در یک موج اصلاحی محسوب می شود که بلافاصله بعد از ریز موج شماره پنچ بوجود می آید معمولا ریز موج A این توانایی را دارد  که کل موج پنچ شکل گرفته را پوشش دهد ، این خود می تواند نشانه ای برای تشخیص بهتر موج َA باشد .

موج B :

 این ریز موج به عنوان ریز موج دوم در یک موج اصلاحی شناخته میشود که از لحاظ خصوصیات ظاهری میتواند همین شبیه به ریز موج شماره دو از موج اصلی باشد هم می تواند شبیه به ریز موج شماره چهار از موج اصلی  باشد اما در بیشتر مواقع این ریز موج شباهتی به خصوصیات موج دوم از موج اصلی را دارد .

موج C :

این ریز موج آخرین حرکت در یک موج کارکشن محسوب می شود که در واقع شما با شناسایی درست این موج می توانید در انتهای آن منتظر ورود یک معامله در جهت شروع موج اصلی باشید که در اسکیل بزرگتر قصد شروع را دارد در واقع به نوعی شما با پیدا کردن انتهای موج C میتوانید شروع ریز موج یک از موج اصلی را شکار کنید .

نکته مهم در شناسایی و موج شماری امواج الیوت این است که باید بدانید بر اساس نظریه الیوت تمامی امواج بر اساس درصدهای فیبوناچی حرکت میکنند پس شما باید ابتدا به خوبی فیبوناچی را آموزش ببیند و سپس در ادامه به سراغ آموزش امواج الیوت بیایید

سخن پایانی :

در این مقاله سعی کردیم تا آموزش اواج الیوت در تحلیل تکنیکال را به شما بدهید و شما را با موج شماری الویت وقوانین امواج الیوت آشنا کنیم نکته ای باید به آن توجه کند این است که علارقم قدرتمند بودن این سک در طول سال های گذشت بعد از خود رالف الیوت سبک ها و گرایش های دیگری بر گرفته از این سبک پدید آمده و بندها و تبصرهای بیشماری به آن اضافه شده افرادی مانند پرچر یا گلن نیلی جزو موارد سر شناس این سبک هستند از این رو  در این مقاله بارها ه این نکته اشاره شد که گفته ها بر اساس نظریه اصلی الویت ارائه شده است پس با توجه به سبک های مختلف ممکن است در منابع گوناگون به ضد ونقیض هایی برسید که این موضوع در سبک الیوت امری کاملا بدیهی و عادی به شمار می رود .

سوالات و پاسخ‌ها

  1. چرا شناخت روند صعودی و نزولی در بازارهای مالی اهمیت دارد؟

شناخت روند صعودی و نزولی در بازارهای مالی به تریدرها کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در مورد خرید و فروش دارایی‌ها بگیرند. این موضوع می‌تواند به افزایش سود و کاهش زیان کمک کند.

  1. امواج الیوت چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

امواج الیوت نظریه‌ای است که رفتار قیمت‌ها را در بازارهای مالی با استفاده از الگوهای تکرارشونده توضیح می‌دهد. این امواج به تحلیلگران کمک می‌کنند تا حرکت‌های آینده بازار را با دقت بیشتری پیش‌بینی کنند.

  1. رالف نلسون الیوت چگونه به نظریه امواج الیوت دست یافت؟

رالف نلسون الیوت پس از سال‌ها مطالعه روی رفتار قیمت‌ها و با استفاده از ایده‌های اولیه داو به این نظریه دست یافت. او توانست الگوهای تکرارشونده‌ای را شناسایی کند که به طور مداوم در نمودارهای قیمت تشکیل می‌شدند.

  1. اجزاء اصلی امواج الیوت کدامند؟

    امواج الیوت به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: امواج ایمپالسی (اصلی) و امواج کارکشن (اصلاحی). امواج ایمپالسی شامل پنج ریز موج هستند که سه موج در جهت اصلی حرکت می‌کنند و دو موج اصلاحی هستند. امواج کارکشن نیز از سه ریز موج تشکیل می‌شوند.

  1. چگونه می‌توان امواج الیوت را به درستی شناسایی و شمارش کرد؟

برای شناسایی و شمارش امواج الیوت باید قوانین مربوط به هر موج را به خوبی فراگرفت. برای مثال، موج 1 به عنوان موج شروع حرکت، موج 2 به عنوان یک ریز اصلاح، موج 3 به عنوان بلندترین موج، موج 4 به عنوان دومین اصلاح و موج 5 به عنوان آخرین ریز موج شناخته می‌شوند. همچنین، باید بتوانید ریز موج‌های تشکیل‌دهنده هر موج اصلی را نیز به درستی شناسایی کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.