1

جفت ارزهای فرعی یا کراس

جفت ارزهای فرعی یا کراس
بازدید 125

جفت ارزهای فرعی یا کراس :

تمام بازار فارکس در جفت ارزهای اصلی خلاصه نمی شود . معامله گران برای معامله دسته دیگری از جفت ارزها به نام جفت ارزهای فرعی یا کراس را در اختیار دارند که دارای حجم نقدینگی مناسبی هستند.

آشنایی بیشتر با فارکس: آموزش فارکس از صفر تا صد

مفهوم جفت ارزهای فرعی یا کراس چیست؟

همانطور که گفتیم دسته دیگری از ارزها به عنوان جفت ارزهای فرعی یا کراس در بازار فارکس برای معامله در اختیار معامله گران قرار دارد .این امر باعث می شود تا معامله گران تنوع بیشتری از ارزها را برای معامله در اختیار داشته باشند؛  و محدود به چند ارز نشوند .

جفت ارزهای فرعی یا کراس در واقع ارزهایی هستند که در هیچ سمتی از آنها چه ارز پایه چه ارز متغییر دلار آمریکا به عنوان یکی از ارزهای قابل معامله وجود ندارد . در واقع این جفت ارزهای فرعی یا کراس از ارزها نوسانات دلار آمریکا تاثیر زیادی نداشته و این ارزها در تعامل با یکدیگر معامله می شوند.

نحوه قرار گیری جفت ارزهای فرعی یا کراس نیز، مانند ارزهای اصلی قراردادی بوده و جای گذاری آنها در کنار یکدیگر برمبنای ارزش آنها می باشد . که اصولا ارز ارزشمند تر را به عنوان ارز پایه در نظر گرفته؛ و ارز ضعیف تر را به عنوان ارز متغییر لحاظ کرده اند . جفت ارزهای فرعی یا کراس نیز در صورت ضعیف شدن بیش از حد ارز پایه تغییر نخواهند کرد؛ و به شکل اولیه خود باقی خواهند ماند .

شاید برای شما مفید باشد: سیگنال رایگان فارکس

دسته بندی جفت ارزهای فرعی یا کراس:

این دسته از ارزها در بازار فارکس طیف وسیعی را به خود اختصاص داده اند. در بازار فارکس تمامیه فیاتهای اصلی که دارای اقتصاد های بزرگی در دنیا هستند؛ دارای جفت ارزهای کراس هستند . این ارزهای فیات متشکل از GBP,AUD,NZD,CHF,CAD,JPY و EUR هستند .

با قرار گیری این ارزها در کنار یکدیگر، دسته جفت ارزهای فرعی یا کراس تشکیل می شوند . هر کدام از ارزهای بوجود آمده حاصل از قرار گیری فیات ها در کنار یکدیگر متناسب با نوع فیات انتخابی دامنه نوسان و ارزش پیپ متفاوتی دارند .

این نکته را در نظر بگیرید که ارز JPY به عنوان یک فیات مهم همیشه در کنار این جفت ارزهای فرعی یا کراس به عنوان ارز متغییر و در مخرج قرار می گیرد؛ و هیچگاه این ارز را به عنوان ارز پایه در کنار یک فیات مهم مشاهده نخواهید کرد .

به عنوان مثال اگر بخواهیم از دو فیات EUR و CAD به یک جفت ارزهای فرعی یا کراس موجود در بازار برای معامله کردن برسیم؛ باید بدانیم که ارز EUR دارای ارزش و قدرت بیشتری به نسبت ارز CAD  است. پس جفت ارزهای فرعی یا کراس بوجود آمده از این دو فیات برابر با EURCAD خواهد بود. ارز EUR به عنوان ارز پایه و ارز CAD به عنوان ارز متغییر لحاظ می شود .

پر حجم ترین جفت ارزهای فرعی یا کراس:

در بین تمامیه جفت ارزهای فرعی یا کراس تنها تعداد معدوی از آنها هستند که به عنوان پر حجم ترین و پرنواسن ترین جفت ارزها در بین فعالین بازار فارکس معروف هستند. البته انتخاب جفت ارز مناسب برای معامله می تواند برای هر معاله گر متفاوت باشد. در اینجا هدف ما صرفا معرفی پر حجم ترین و پر نوسان ترین آنها است انتخاب ارز مناسب کاملا به عهده و با مسئولیت شخص معامله گر است .

جفت ارز GBPJPY :

اولین نمادی که می توانیم از آن به عنوان پر نوسان ترین جفت ارز کراس نام ببریم؛ جفت ارز پوند انگلستان به ین ژاپن است . این نماد به خاطر وجود حرکات سریع  اندازه های بزرگ به اژدهای سبز نیز معروف است . این نماد حرکات روزانه متغییری بین 100 تا 400 پیپ در روزهای معمولی بازار دارای نوسان است .

جفت ارز GBPJPY

 

که می توانید با بررسی نمودار آن نقاط مناسب جهت انجام معاملات خود را پیدا کرده و با رعایت اصول مدیریت سرمایه سود های خوبی را از این نماد دریافت کنید .

جفت ارز AUDJPY

دومین نماد مورد نظر جفت ارز دلار استرالیا در مقابل ین ژاپن است از آنجایی که اقتصاد کشور استرالیا به شدت وابسته به تولید و صادرات کالاها است می توانیم این ارز را به عنوان که ارز کالایی در نظر بگیریم که واکنش شدیدی به عوامل اقلیمی دارد. از طرفی روابط اقتصادی کشور استرالیا با کشور ژاپن بعد از کشور چین در رتبه دوم قرار دارد.

جفت ارز AUDJPY

 

بنابراین تغیررات اقتصادی در کشور ژاپن نیز از طرف دیگری بروی این نماد تاثیر گذار است. همین امر منجر به این شده که این نماد در میان کراس های AUD به عنوان پر نوسان ترین آنها شناخته شود .

جفت ارز NZDJPY :

به خاظر تشابه بسیار زیاد اقصاد نیوزلند و استرالیا ای دور ارز از لحاظ رفتاری بسیار به یکدیگر شبیه می باشند .

جفت ارز NZDJPY

 

از این رو میتوانیم انتظارات یکسانی را در ارز دلار نیوزلند به ین ژاپن با جفت ارز دلار استرالیا به ین ژاپن داشته باشیم .

جفت ارز GBPNZD :

نماد پوند انگلستان به دلار نیوزلند نیز یکی دیگر از نماد هایی است که می توانیم آن را به عنوان یک  جفت ارز پرنوسان مطرح کنیم . در این نماد حرکات قیمت بیشتر متاثر از دلار نیوزلند است. چرا که دلار نیوزلند جزء آن دست از فیات هایی محسوب می شود که تغییرات اقتصادی زیادی را در سیاست های اقتصادی خود تجربه می کند.

به همین دلیل در بسیاری از مواقع این ارز دارای نوسانات زیادی است. از طرفی پوند انگلستان نیز به عنوان یکی از قوی ترین ارزهای فارکس شناخته می شود؛ و ترکیب این دو ارز در کنار هم جفت ارز به شدت پر نوسانی را تولید کرده است .

نماد هایی که در بالا گفته شد به عنوان پر حجم ترین جفت ارزهای کراس شناخته می شوند. البته ارزهای پر نوسان دیگری نیز در بازار فارکس وجود دارند؛ اما این چند نماد به عنوان برترین آنها شناخته می شد .

جفت ارز GBPNZD

 

تنها ایرادی که می توانیم به جفت ارزهای فرعی یا کراس بگیریم؛ این است که  معامله این ارزها برای معامله گران بازار فارکس گران تمام می شود. به این معنی که این نماد ها معمولا بیشترین اسپردها را در بین بقیه نماد ها به خود اختصاص می دهند.

جفت ارزهای اگزوتیک :

این جفت ارزها ترکیبی هستند از فیات های معتبر با فیات های اقتصاد های تازه بوجود آمده و در حال پیرفت مانند ترکیه، مکزیک ، افریقا  و دیگر کشور های در حال توسعه موجود در دنیا . به این نکته توجه کنید که به خاطر عدم وجود نقدینگی بالا در این نماد ها عموما این نمادها دارای اسپرد های بسیار زیادی به نسبت جفت ارزهای اصلی و کراس هستند.

و به صورت کلی معامله در این نماد ها بسیار پر ریسک است چرا که کوچکترین اتفاق سیاسی یا اجتماعی بدون وجود عوامل اقتصادی می تواند تاثیرات زیادی را روی این جفت ارزها بگذارد .

کلام پایانی :

در نهایت در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مفهوم جفت ارزهای فرعی یا کراس آشنا کنیم و جفت ارزهای کراس پر نوسان را به شما معرفی کنیم. در واقع این نمادها باعث می شود ؛که تنوع در بازار فارکس بیشتر شده و این تنوع همان علت جذابیت بالای بازار فارکس است . بروکرها روز به روز بر تعداد نماد ها کراس خود می افزایند تا بتوانند از این طریق کاربران بیشتری را جذب شرکت های خود کنند .

بیشتر بدانید: بهترین بروکرهای فارکس

سوالات متداول:

  1. جفت ارزهای فرعی یا کراس چیست؟

جفت ارزهای فرعی یا کراس ارزهایی هستند که در معاملات فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرند و در آنها دلار آمریکا به عنوان ارز پایه یا ارز متغیر وجود ندارد. این ارزها به گونه‌ای به هم مرتبط هستند که نوسانات دلار آمریکا در تعیین قیمت آنها تأثیر زیادی نداشته باشد.

  1. چگونه جفت ارزهای کراس در بازار فارکس دسته‌بندی می‌شوند؟

جفت ارزهای کراس بر اساس نوع فیات‌هایی که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، دسته‌بندی می‌شوند. این نوع دسته‌بندی معمولاً بر این اساس است که ارز ارزشمندتر به عنوان ارز پایه و ارز کم ارزش‌تر به عنوان ارز متغیر مشخص می شود .

  1. کدام جفت ارزهای کراس به عنوان پر حجم ترین و پرنوسان ترین شناخته می‌شوند؟

جفت ارزهای GBPJPY، AUDJPY، NZDJPY، و GBPNZD به عنوان پر حجم ترین و پرنوسان ترین جفت ارزهای کراس در بازار فارکس شناخته می‌شوند.

  1. چرا معامله جفت ارزهای کراس برای معامله‌گران بازار فارکس گران تلقی می‌شود؟

این نمادها معمولاً اسپردهای بیشتری دارند و هزینه معاملات برای معامله‌گران بیشتر است. این امر به معنای آن است که هزینه معامله در این جفت ارزها ممکن است بیشتر از دیگر نمادها باشد.

  1. جفت ارزهای اگزوتیک چیست؟

جفت ارزهای اگزوتیک ترکیبی از فیات‌های معتبر با فیات‌های اقتصادهای در حال توسعه یا تازه بوجود آمده هستند. معامله در این نمادها به دلیل نقدینگی پایین و اسپردهای زیاد پرریسک تر است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات بسته شده است !