4

قراردادهای مالی

قراردادهای مالی
بازدید 133

قراردادهای مالی

قسمت مهم و با اهمیت تعریف یک رابطه حقوقی، تنظیم قرارداد و یا  مکتوب نمودن توافقات شفاهی است. این توافقات و قرارداد می تواند شفاهی یا کتبی، از طریق مکاتبه یا تلفنی و حتی از راه دور انجام شود. در قراردادهایی که بین طرفین ایجاد می شود متداول ترین آنها مبایعه نامه یا قرارداد خرید و فروش می باشد.

بیشتر بخوانید:سرمایه گذار تدافعی

به بیان ساده تر می توان گفت قرارداد مالی نوعی توافق بین طرفین است؛ که در آن طرفین قرارداد رضایت دارند خرید و فروش، قرض دادن یا باز خرید نوعی دارایی را بصورت کتبی یا شفاهی داشته باشند.

قراردادها متشکل از مفاد، شروط ، تبصره و بندهایی است که اگر از طرف هر یک از طرفین نقض گردد، طرف دیگر می تواند طبق قوانین مربوطه تقاضای جبران خسارت نماید.

فارکس یکی از انواع بازارهای مالی است که می تواند سوددهی بالایی داشته باشد؛ البته این امر درصورت داشتن دانش لازم و کافی میسر خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می کنیم آموزش فارکس از صفر تا صد و آشنایی با کانال سیگنال فارکس رایگان را مطالعه کنید.

قراردادها

حال که تعریف ساده و مختصری از قراردادها بیان شد در ادامه شما را بیشتر با انواع قراردادهای مالی آشنا خواهیم کرد.

انواع قرارداد های مالی:

سایت Investopedia قرارداد های پایه را بر سه نوع تقسیم بندی کرده است. که شامل آپشن ها، سواپ ها و قراردادهای آتی که هر کدام از این قراردادها با یکدیگر فرق دارند. البته ناگفته نماند که غیر از قراردادهای پایه قراردادهای مالی دیگری هم وجود دارد که به آن ها هم اشاره خواهیم کرد.

قرارداد های آتی Future Contracts

همان طور که از اسم قرارداد آتی مشخص است؛ به آینده اشاره دارد ولیکن قراردادهای آتی همان قرارداد آینده است. در قراردادهای آتی هر یک از طرفین توافق می کنند که در آینده دارایی مشخص را در زمان مشخص و قیمتی مشخص معامله کنند.

در قراردادهای آتی مورد معامله می تواند کالا یا نوعی ابزار مالی باشد. با بستن قراردادهای آتی هیچ کدام از طرفین نه چیزی را تحویل می دهند و نه چیزی تحویل می گیرند اما در زمان مشخص شده هر یک از طرفین باید به تعهدات خود که در قرارداد ذکر شده است عمل نمایند.

قرارداد سواپ Swap

در لغت برای کلمه سواپ معادل عوض کردن و توافق میان طرفین جهت معاوضه جریان نقدی برای آینده تعریف شده است. در سواپ جریان های نقدی آتی بین طرفین قرارداد معاوضه می شود. یک طرف معامله در قرارداد سواپ معمولا مبلغی را بر حسب متغیر تصادفی پرداخت می کند.

که به این پرداخت شناور یا متغییر می گویند و در مقابل طرف دیگر قرارداد مبلغی را بصورت ثابت پرداخت می نماید.در معاملات سواپ به طرفین معامله اصطلاح خریدار و فروشنده به کار نمی رود و به جای آن پرداخت کننده بر مبنای نرخ متغییر و یا ثابت گفته می شود.

اکنون که کمی با معاملات سواپ آشنا شدید در ادامه مبحث قراردادهای سواپ به بررسی انواع قراردادهای سواپ خواهیم پرداخت.

نرخ بهره سواپ Interest Rate Swap

طرفین معامله در این نوع قرارداد سواپ، وام های خود را با یکدیگر مبادله می کنند.

سواپ ارزی Currency Swap

طرفین معامله در این نوع قرارداد سواپ، هر یک دارای وامی هستند؛ که باز پرداختشان با ارزهای متفاوتی انجام می گیرد. یعنی مثلا یک طرف معامله وامی دارد که باز پرداختش با ارزی مثل دلار است.

سواپ ارزی Currency Swap1

 

و طرف دیگری وامی دارد که باز پرداختش با ارز دیگری مانند یورو می باشد.

سواپ کالا Commodity Swap

طرفین معامله در این نوع قرارداد سواپ، جریان نقدی را بر اساس قیمت یک کالای مبنا ( مثلا زیتون یا برنج) است را با هم مبادله می کنند.

قراداد اختیار معامله Options

این نوع قرار داد همانند قرارداد آتی بوده با این تفاوت که طرفین معامله در قرارداد آتی در تاریخ سررسید ملزم به انجام معامله هستند. در حالی که در قرارداد اختیار معامله اجباری در کار نیست. در قرارداد اختیار معامله به طرفین معامله این اختیار داده می شود؛ که در تاریخ سررسید نسبت به انجام معامله تصمیم و یا معامله را لغو نمایند.

قرارداد اختیار معامله که جزء قراردادهای مالی به شمار می رود از نظر اجرا دارای دو نوع می باشد.

اختیار معامله آمریکایی و اختیار معامله اروپایی

قرارداد اختیار معامله آمریکایی:

این نوع قرارداد اختیار معامله تا زمان فرا رسیدن سر رسید قرارداد هر زمان قابل اجرا می باشد.

قرارداد اختیار معامله اروپایی:

این نوع قرارداد اختیار معامله فقط در تاریخ سر رسید قابل اجرا می باشد.

دیگر نمونه های قرارداد اختیار معامله نیز وجود دارد که بر اساس نوع قرارداد  به اختیار خرید(Call Options) و اختیار فروش (Put Options)

قرارداد اختیار خرید Call Options:

نوع دیگری از قرارداد اختیار معامله قرارداد خرید است؛ که به دارنده این حق و اختیار را می دهد تا یک دارایی مشخص را با قیمتی معیین در آینده خریداری کند. و در مقابل فروشنده قرارداد نیز باید دارایی را در تاریخ سر رسید به خریدار بفروشد.

قرارداد اختیار فروش Put Options:

قرارداد اختیار فروش بر عکس قرارداد اختیار خرید می باشد و به دارنده آن این حق و اختیار را می دهد؛ تا یک دارایی مشخص را با قیمت معیین در تاریخ سر رسید بفروشد.

قرارداد کاهش ریسک Hedging:

در لغت برای واژه هجینگ Hedging اینگونه تعریف شده؛ که به معنای پوشش ریسک می باشد. در یک قرارداد مالی زمانی که از هجینگ Hedging استفاده می شود؛ به روش هایی اشاره می کند که ریسک را بتواند پوشش یا حداقل کاهش دهند.

ازآنجایی که سرمایه گذار ممکن است در معاملات دچار ضرر و زیان شود و نگران از دست دادن سرمایه خود است. در این موقعیت می تواند یکی از راه های مدیریت ریسک یعنی بستن قرار داد هجینگ یا کاهش ریسک را بپذیرد.

قرارداد کاهش ریسک

یعنی در اصل سرمایه گذار بخشی از دارایی خود را به خرید و بخش دیگری را به فروش اختصاص می دهد به نحوی که افزایش یکی باعث کاهش دیگری شود. به این نوع سرمایه گذاری معاملات هجینگ گویند.

شاید برای شما جالب باشد: بهترین بروکر فارکس

قراردادهای خدمات مالی:

قراردادهای خدمات مالی بین یک مشاور مالی و شخص دیگری بسته می شود. در قراردادهای خدمات مالی معمولا به دو روش انجام می شود.

 اصل سرمایه گذار

در نوع اول مشاور مالی راهکارهای موجود را جهت سرمایه گذاری ارائه می دهد؛ و در حالت دوم مشاور مدیریت سرمایه طرف قرارداد را مستقیما در دست می گیرد.

نتیجه گیری:

در این مقاله با قراردادهای مالی و انواع روش های قرارداد مالی آشنا شدید. هر شخص سرمایه گذاری بسته به نوع شخصیت خود، مثل رفتاری، ریسک پذیر یا ریسک گریز بودن و دیگر فاکتورها می تواند از قراردادهای مالی که در بالا به آنها اشاره شد استفاده نماید.

سوالات متداول:

  1. قرارداد های مالی چیست؟

قرارداد مالی نوعی توافق بین طرفین است که در آن طرفین قرارداد رضایت دارند خرید و فروش، قرض دادن یا باز خرید نوعی دارایی را بصورت کتبی یا شفاهی داشته باشند.

  1. انواع قرارداد های مالی کدامند؟

قرارداد های آتی- قرارداد سواپ- قراداد اختیار معامله – قرارداد کاهش ریسک یا هجینگ- قراردادهای خدمات مالی

  1. قراردادهای مالی سواپ چیست؟

قراردادهای مالی سواپ معادل عوض کردن و توافق میان طرفین جهت معاوضه جریان نقدی برای آینده است.

  1. انواع قراردادهای مالی سواپ کدامند؟

نرخ بهره سواپ – سواپ ارزی-سواپ کالا

  1. سواپ کالا چیست؟

طرفین معامله در این نوع قراردادهای مالی سواپ، جریان نقدی را بر اساس قیمت یک کالای مبنا ( مثلا زیتون یا برنج) است را با هم مبادله می کنند.

  1. قراردادهای مالی اختیار معامله چیست؟

این نوع قرار داد همانند قرارداد آتی بوده با این تفاوت که طرفین معامله در قرارداد آتی در تاریخ سررسید ملزم به انجام معامله هستند؛ در حالی که در قرارداد اختیار معامله اجباری در کار نیست.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات بسته شده است !