شاخص ترس و طمع 

شاخص ترس و طمع 

شاخص ترس و طمع به عنوان یک معیار سنجش برای بازار ارزهای دیجیتال به شمار می رود . بررسی این شاخص می تواند به معامله گران کمک کند تا هیجانات موجود در بازار ارزهای دیجتال را متوجه شوند.

بیشتر بدانید: آموزش فارکس را از کجا شروع کنیم

شاخص ترس و طمع چیست؟

شاخص ترس و طمع با استفاده از بررسی چندین داده در بازار ارزهای دیجیتال احساسات حاکم در بازار را به نمایش در می آورد . این شاخص تحت تاثیر بیت کوین و سایر رمز ارزها قرار دارد. و با تغییرات قیمت بیت کوین میزان عددی این شاخص نیز که بین عدد 0 تا 100 می باشد تغییر می کند.

این شاخص برای  فعالین بازار رمز ارزها بسیار مهم می باشد و می توانند با بررسی آن به نتایجی در جهت گرفتن موقعیت های معاملاتی برسند. باید بگوییم استفاده از شاخص ترس و طمع برای گرفتن موقعیت های بلند مدت کاربرد نداشته و بیشتر ازآن جهت گرفتن راهنمایی در معاملات کوتاه مدت استفاده می کنند .

نحوه محاسبات شاخص ترس و طمع :

در حال حاضر برای محاسبه شاخص ترس و طمع تنها از داده های مربوط به بیت کوین به عنوان ارز اصلی بازار ارزهای دیجیتال انجام میشود. اما شاید در آینده داده های دیگر ارزهای بزرگ بازار نیز در تعیین اعداد شاخص ترس و طمع تاثیر گذار شوند .

برای رسیدن به عدد شاخص ترس و طمع از پارامترهای مختلف مربوط بیت کوین مانند حجم معاملات، نوسانات قیمت ، میزان مومنتوم یا همان قدرت در حرکت، اتفاقات و اخبار در شبکه های اجتماعی مانند تویتر و گوگل استفاده می شوند. به هر میزان که تغییرات بوجود آمده در پارامترهایی که عنوان کردیم بیشتر باشد؛ شاهد نوسانات بیشتری در شاخص ترس و طمع خواهیم بود .

نحوه استفاده از اعداد شاخص ترس و طمع :

همانطور که گفته شده بازه عددی شاخص ترس و طمع از عدد 0 شروع می شود و به عدد 100 ختم میشود . شاخص ترس و طمع از چهار طیف رنگی سبز، زرد، نارنجی و قرمز تشکیل شده است .

شما میتوانید با توجه به قرار گرفتن شاخص ترس و طمع در محدوده عددی مشخص که متناسب با طیف رنگی آن می باشد . به احساسات نهفته در پشت قیمت بیتکوین پی ببرید.

بازه عددی 0 تا 20 با رنگ قرمز :

قرار گرفتن شاخص ترس و طمع در این بازه نشان دهنده وجود ترس شدید در بازار است .به این معنی که معامله گران به شدت دچار فومو از دادن سرمایه های خود شده اند و بصورت هیجانی در حال فروش و فرار از بازار هستند.

بازه عددی 20 تا 40با رنگ نارنجی :

نشان دادن این عدد در این بازه رنگی در شاخص ترس و طمع  بیانگر این است که معاملگران دچار ترس از بازار هستند. در این بازه معامله گران هنوز دچار فومو نشده اند و سرعت خروج آنها از بازار کمتر شده است.

بازه عددی 40 تا 60 با رنگ زرد :

در این بازه بازار به یک ثبات نسبی رسیده است و معامله گران رفته رفته به فکر ورود به بازار می افتند اما هنوز افکار عمومی نسبت به کلیت بازار در این مقطع بدبین هستند .

بازه عددی 60 تا 80 با رنگ سبز کم رنگ :

این بازه نشان دهنده این است که معامله گران دچار طمع برای ورود به معاملات هستند؛ اما هنوز دچار فومو به دست آوردن سود نشده اند و هیجانات بازار بالا نرفته است .

بازه عدد 80 تا 100 با رنگ سبز پر رنگ :

با ورود به این رنگ و رسیدن به اعداد بالای 80 میتوان به این نتیجه رسید که معاملگران به شدت دچار طمع شده اند در حالت فومو قرار گرفتند و بی محبا در حال ورود به بازار و خرید بیتکوین هستیند که این مرحله بسیار خطرناک است.

شما برای دیدن شاخص ترس و طمع هم میتوانید از سایت https://coinmarketcap.com/ استفاده کنید هم میتوانید به مرجع اصلی آن یعنی سایت https://alternative.me/crypto/fear-and-greed-index/ مراجعه کنید .

استفاده از شاخص ترس و طمع در معاملات :

از آنجایی که این شاخص بیانگر احساسات معامله گران بر گرفته از بیت کوین است .نمی توانیم آن را به عنوان ابزاری قابل استناد به حساب بیاوریم. حتی اگر بخواهیم از این شاخص کمک بگیریم باید توجه کنیم که دیدگاه ما نسبت به این ابزار باید در کوتاه مدت ترین حالت خود باشد.

بیشتر بخوانید:تبدیل پرفکت مانی به تتر

اما شما می توانیم بگونه دیگیری از شاخص ترس و طمع صرفا برای معاملات اسپات استفاده کنید؛ آن هم نه به تنهایی ضرب المثل معروفی در بین معامله گران وجود دارد با این مضمون که هر گاه دیگران در ترس مطلق هستند تو بخر و هر گاه دیگران در طمع مطلق هتند تو بفروش. اگر بخواهیم این مثل را سر لوحه کار معاملات اسپات قرار دهیم می توانیم به این صورت زیر عمل کنیم :

ابتدا با توجه به استراتژی تحلیلی خود روی نمودار بیتکوین محدوده های مستعد رشد را مشخص کنیم با ورود قیمت یا این محدوده ها و زمانی که شاخص ترس و طمع در قسمت های پایین نشان گر خود یعنی زیر 50 قرار دارد به صورت پلکانی اقدام به خرید با اضافه سرمایه و پس انداز خود کنیم. و با توجه به شاخص ترس و طمع زمان هایی که در اعداد 60 به بالا مخصوصا بالای عدد 80 هستیم هرگز اقدام به خرید نکنید .

اگر از این قاعده پیروی کنید رفته رفته میزان بیتکوین ذخیره شده توسط شما در پایین ترین قیمت افزایش پیدا می کند و بعد از گذشت چند سال توانست اید سرمایه مناسبی را برای آینده خود ذخیره کنید.

باز هم می گوییم که این نکته را فراموش نکنید این شاخص یک اندیکاتور برای گرفت سیگنال نیست حتی به عنوان یک داده آماری نیز نمی توانیم روی آن حساب باز کنیم از دید ما تنها استفاده ای که شاخص ترس و طمع دارد دیدن احساسات لحظه ای بازار است و غیر از این هیچ کاربرد دیگری را نخواهد داشت . برای دریافت رایگان سیگنال فارکس کلیک کنید.

کلام پایانی:

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با شاخص ترس و طمع کاملا آشنا کنیم. طرز کار آن را به شما بگوییم تا بفهمید که چگونه این شاخص بوجود می آید و کاربرد آن چیست . اما این را هم در نظر بگیرید این شاخص به تنهایی هیچ سودی برای شما نخواهد داشت و باید از آن در کنار استراتژی های خود استفاده کنید . تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید .

سوالات متداول

  1. شاخص ترس و طمع چه کاربردی دارد ؟
    این شاخص بیانگر احساسات معامله گران در بیت کوین است .
  2. شاخص ترس و طمع را کجا می توان دید؟
    این شاخص را میتواند هم در سایت COINMARKETCAP ببینید هم می توانید در سایت alternative آنرا مشاهده کنید.
  3. آیا با شاخص ترس و طمع میتوان معاملات بلند مدت داشت؟
    خیر، به هیچ عنوان نمیتوانید با استفاده از این شاخص معاملات بلند مدت داشته باشید.
  4. شاخص ترس و طمع به تنهایی کاربرد دارد؟
     خیر،  این شاخص به تنهایی هیچ کاربردی برای شما نخواهد داشت
  5. خواندن شاخص ترس و طمع به چه صورت است؟
    این شاخص دارای بازه عددی 0 تا 100 است با رنگ های مختلف قرار گرفتن در قسمت نشانگر احساسات خاصی است.
  6. آیا شاخص ترس و طمع مربوط کل بازار ارزهای دیجیتال است؟
    خیر در حال حاضر این شاخص تنها داده های مربوط به بیت کوین را نمایش می دهد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات بسته شده است !