0

تحلیل به سبک وایکوف

تحلیل به سبک وایکوف
بازدید 47

به عنوان یک روش تحلیل، الگوی وایکوف چگونه عمل می‌کند پایه و اساس بسیاری از سبک‌های مدرن امروزی برای بررسی و تحلیل نمودارها به شمار می‌رود. در مقاله‌ای که می‌خوانید قصد داریم تا شما را با آشنایی با الگوی وایکوف بسیار قدرتمند آشنا کنیم تا بتوانید هر چه بیشتر با ماهیت حرکت قیمت‌ها در بازارهای مالی مانند فارکس آشنا شوید.

شاید برای شما مفید باشد: سیگنال فارکس رایگان

وایکوف کیست ؟

ریچارد دمیل وایکوف، تاجر و معامله‌گر موفق انگلیسی است که در سال 1873 میلادی متولد شد. ریچارد وایکوف در سنین بسیار کم وارد بازارهای مالی شد و توانست ظرف مدت زمان کوتاهی به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کند. او موسس نشریه معتبر وال استریت ژورنال نیز بود. معرفی الگوی وایکوف و خدماتی که ریچارد وایکوف به جامعه معامله‌گران بازار سهام در طول عمر خود انجام داد، باعث شد تا نام او در کنار بزرگانی چون داوجونز، الیوت، گن و مریل قرار گیرد.

سبک وایکوف :

درست است که در ابتدا الگوی وایکوف (Wyckoff) چیست؟ به صورت اختصاصی برای بازارهای سهام آمریکا کاربرد داشت، اما به خاطر جامع بودن این سبک، می‌توان آن را به دیگر بازارها نیز تعمیم داد. الگوی وایکوف در تحلیل تکنیکال بر پایه چند اصل مهم طراحی شده است. وایکوف در این سبک عنوان می‌کند که رفتار قیمت متناسب با رفتار بزرگان بازار مبنی بر دو اصل مهم انباشت و توزیع است. این دو اصل در کنار حرکات صعودی و نزولی قیمت‌ها الگوهایی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد که می‌توانند با استفاده از کاربرد الگوی وایکوف تصمیمات درستی متناسب با طرز فکر بزرگان بازار اتخاذ کنند.

قوانین تحلیل به سبک وایکوف :

برای اینکه بتوانید تحلیل به سبک وایکوف را انجام دهید، لازم است که با قوانین این سبک آشنا شوید. سبک وایکوف برای ارائه منظور خود چهار قانون را مد نظر قرار داده است. در وهله اول از دید وایکوف عرضه و تقاضا مهمترین عناصر تشکیل‌دهنده نمودارهای قیمت هستند و این عرضه‌ها و تقاضاها هستند که در نهایت منجر به حرکات قیمت می‌شود. در مرحله بعدی، الگوی وایکوف چیست و چگونه عمل می‌کند از نظریه علت و معلول استفاده کرده است، به این صورت که هر گونه حرکت صعودی یا نزولی و ایجاد چرخش‌ها در بازار دارای علتی است و هیچ‌گاه قیمت‌ها بدون داشتن دلیل حرکت نمی‌کنند یا تغییر مسیر نمی‌دهند. به عنوان قانون سوم، وایکوف این موضوع را مطرح می‌کند که اقدامات صورت گرفته در مسیر قیمت باید منجر به یک اتفاق شوند. در غیر این صورت، می‌توان انتظار حرکتی بر خلاف حرکت قبلی را داشت. منظور از این قانون این است که قیمت‌ها متناسب با حجم ورودی معاملات باید در مسیر حجم‌ها حرکت کنند.

به عنوان مثال، اگر قیمت‌ها با رسیدن به یک سطح حمایتی و با وجود ورود حجم‌های فروش جدید به مسیر نزولی خود ادامه نداد و نتوانست حفره‌های پایین‌تری را ثبت کند، می‌تواند نشان‌های از احتمال تغییر روند باشد و قیمت‌ها با گذشت مدت زمان کوتاهی مسیر خود را از نزولی به صعودی تغییر دهند. به عنوان آخرین قانون، وایکوف معتقد بود شخصی به عنوان کسی که ما او را نمی‌شناسیم مسیر کلی قیمت‌ها را در دست دارد و سعی می‌کند دائماً بازار را به نفع خود تغییر دهد، در قیمت‌های پایین اقدام به خرید کند و در قیمت‌های بالا اقدام به فروش کند. حال کافی است به عنوان یک معامله‌گر بتوانیم مسیر فکری شخص ناشناس را متوجه شویم. در سبک‌های مدرن این موضوع را به عنوان پول هوشمند مطرح کرده‌اند. آشنایی با الگوی وایکوف به این نکته کمک می‌کند تا به درک بهتری از این قوانین برسید.

برای دانش بیشتر: تحلیل سنتیمنتال یا احساسات

 

قوانین تحلیل به سبک وایکوف

مراحل حرکت قیمت :

در تحلیل به سبک وایکوف برای حرکت قیمت‌ها مراحلی مد نظر گرفته شده است. این مراحل شامل چهار قسمت می‌باشد:
1. مرحله اول انباشت (ACCUMULATION):
این مرحله را می‌توان به عنوان منشاء شروع یک حرکت صعودی در نظر گرفت. در این مرحله پول هوشمند شروع به جمع‌آوری سفارشات فروش و پر کردن سفارشات خرید خود می‌کند. از آنجایی که حجم سفارشات پول هوشمند به مراتب بیشتر و بزرگ‌تر از فعالین خرد پا است، در صورتی که پول هوشمند بخواهد تمام سفارشات خود را به صورت یکجا وارد معاملات کند، قیمت‌ها به صورت شارپ و سریع به سمت جدید حرکت خواهند کرد. مطمئناً بخش زیادی از سفارشات پول هوشمند خالی می‌ماند. در نهایت، از آنجا که از اسمش هم پیداست که این پول هوشمند است، قیمت‌ها را وارد فاز فرسایشی می‌کند و در یک محدوده قیمتی با صرف کردن زمان، سفارشات خود را پر می‌کند. فراموش نکنید که پول هوشمند برخلاف معامله‌گران خرد پا صبر بالایی برای پر کردن سفارشات خود دارد و در محدودهای مورد نظر خود به اصطلاح معامله‌گران را خسته می‌کند و آن‌ها را مجبور می‌کند تا در جهت مورد نظر پول هوشمند معاملات خود را انجام دهند.

2. مرحله صعودی (MARK UP):
زمانی که در مرحله انباشت دیگر سفارش فروشی برای خرید کردن وجود نداشت، قیمت‌ها شروع به حرکت می‌کنند. با شروع حرکت قیمت‌ها، دیگر معامله‌گران نیز ترغیب به ورود به معاملات خرید می‌شوند و تقاضا رو به افزایش می‌رود. از اینجا به بعد پول هوشمند این اجازه را می‌دهد که معامله‌گران خرد قیمت را تا محدوده‌های مورد نظر پول هوشمند بالا ببرند. البته در میانه رسیدن قیمت به هدف مورد نظر، مطمئناً شاهد برگشت‌هایی هستیم که این برگشت‌ها مجدداً فضا برای انباشت مجدد توسط پول هوشمند مهیا می‌کند. اما این‌بار، مانند دفعه اول نیاز به مدت زمان زیادی برای انباشت نیست و معمولاً این انباشت‌ها زود تمام می‌شوند و بازار مجدداً به مسیر قبلی خود باز می‌گردد.

تحلیل به سبک وایکوف

 

3. مرحله توزیع (DISTRIBUTION):
در این مرحله قیمت به محدوده مورد نظر پول هوشمند رسیده است و اکنون وقت عرضه دارایی‌ها توسط پول هوشمند است. به همان ترتیبی که در مرحله انباشت پول هوشمند زمان را به نفع خود صرف کرد، در مرحله توزیع نیز این اتفاق مجدداً رخ می‌دهد تا زمانی که سفارشات فروش پول هوشمند به صورت کامل انجام شود. به خروج پول هوشمند، رفته‌رفته تعداد فروشندگان زیاد شده و دیگر سفارش خریدی نیز وجود ندارد. پس قیمت‌ها شروع به ریزش می‌کنند تا در قیمت‌های پایین خریدارانی را برای سفارشات فروش پیدا کنند.

4. مرحله ریزش (MARK DOWN):
همانطور که در مرحله قبلی هم گفته شد، به خاطر نبود سفارشات خرید، قیمت مسیر خود را به سمت قیمت‌های پایین‌تر آغاز می‌کند. با بالا رفتن عرضه، سرعت ریزش قیمت‌ها سریع‌تر شده و به همین دلیل معامله‌گران به خاطر ترس از دست دادن سود یا سرمایه‌های خود، سراسیمه به دنبال فروش دارایی‌های خود هستند تا جایی که مجدداً پول هوشمند تصمیم بگیرد که وارد بازار شود.

 

تحلیل به سبک وایکوف

کلام پایانی:

همانطور که در این مقاله خواندید، تحلیل به سبک وایکوف در ابتدا صرفاً برای بازار سهام و بازارهای یک‌طرفه طراحی شده بود. اما با ظهور بازارهای دو طرفه مانند بازار فارکس، سبک‌های جدیدی برگرفته از الگوی وایکوف به وجود آمدند که توانستند تا حدود زیادی انتظارات از این سبک را در بازارهای دو طرفه نیز تأمین کنند. در این راستا، آموزش فارکس از صفر تا صد و ثبت نام در فارکس به شما کمک می‌کند تا با استفاده از بهترین بروکر فارکس و صرافی‌های خارجی، تحلیل‌های خود را بهبود بخشید. نکته‌ای که در بازارهای دوطرفه در تحلیل به سبک وایکوف باید مد نظر قرار دهید، این است که مرحله توزیع در بازارهای دوطرفه می‌تواند همزمان با خروج پول هوشمند از معاملات خرید و ورود آن به معاملات فروش را نیز در پی داشته باشد، یا اینکه در مرحله انباشت می‌تواند این اتفاق در نزدیکی یک مقاومت مهم رخ دهد و پول هوشمند با ایجاد این انباشت، سفارشات خود را تکمیل کند.

سوالات متداول

1. وایکوف چه کسی بود و چه نقشی در تاریخچه بازارهای مالی داشت؟
ریچارد دمیل وایکوف، تاجر و معامله‌گر موفق انگلیسی بود که در سال 1873 میلادی متولد شد. او به عنوان بنیان‌گذار نشریه وال استریت ژورنال و موسس یک مدرسه برای معامله‌گران خرد در بازار سهام آمریکا شناخته می‌شود. **الگوی وایکوف (Wyckoff) چیست؟
2.چه چهار قانون اساسی در تحلیل به سبک وایکوف وجود دارد؟
در تحلیل به سبک وایکوف، چهار قانون اساسی وجود دارد:
عرضه و تقاضا به عنوان مهمترین عناصر تشکیل‌دهنده نمودارهای قیمت در نظر گرفته می‌شوند.
حرکات قیمت دارای علت و معلولی هستند و هیچ گاه بدون دلیل حرکت نمی‌کنند.
اقدامات در مسیر قیمت باید منجر به وقوع یک اتفاق شوند.
حجم معاملات باید با حرکت قیمت هماهنگ باشد.
3. مراحل حرکت قیمت در تحلیل به سبک وایکوف چه چهار مرحله‌ای هستند؟
مراحل حرکت قیمت در تحلیل به سبک وایکوف شامل چهار مرحله هستند:
مرحله انباشت (Accumulation )جمع‌آوری سفارشات خرید توسط پول هوشمند.
مرحله صعودی (Mark Up )حرکت صعودی قیمت ها به علت افزایش تقاضا.
مرحله توزیع (Distribution )عرضه دارایی‌ها توسط پول هوشمند.
مرحله ریزش (Mark Down )حرکت قیمت ها به سمت پایین به علت عرضه افزایش یافته.

4. توضیح دهید چگونه مرحله انباشت در تحلیل وایکوف توسعه می‌یابد؟
در مرحله انباشت، پول هوشمند با جمع‌آوری سفارشات فروش و پر کردن سفارشات خرید، به نوعی زمینه را برای حرکت صعودی قیمت ها فراهم می‌کند. با ورود حجم بزرگی از سفارشات خرید، قیمت ها به سرعت وارد حرکت صعودی می‌شوند. پس از این حرکت سریع، قیمت ها به نوعی به محدوده‌ای می‌رسند و پس از گذشت زمان، پول هوشمند با فعالیت‌های تاکتیکی خود قیمت را به محدوده مورد نظر کاهش می‌دهد تا سفارشات خرید را پر کند و فرآیند انباشت به اتمام برسد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.