0

سهام مدیریتی

سهام مدیریتی
بازدید 154

سهام مدیری‍تی:

منظور از سهام مدیریتی در بازار سهام، سهامی است که قدرت این را دارد تا یکی از اعضای هیئت مدیره را تعیین کند که در تصمیم گیری و آینده شرکت تاثیر بسیار زیادی می تواند ایجاد کند. در این مقاله سعی شده تا شما را با مفاهیم سهام مدیریتی آشنا کنیم.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش فارکس از صفر تا صد

سهام چیست؟

منظور از سهام در شرکت های سهامی بدین صورت است که اگر سرمایه شرکت های سهامی را به قسمت های مساوی و برابر تقسیم کنیم. هر قسمت از این سرمایه برابر یک سهم است. این سهم میزان مشارکت و تعهدات صاحب سهم در شرکت های سهامی است.

دارنده سهم؛ نمی تواند نسبت به سهم خود ادعایی برای مالکیت یا بخشی از دارایی هایی که در آن شرکت سهام دارد داشته باشد. در عوض به اندازه مقدار سهامی که در شرکت دارد در سود و زیان آن شریک می باشد.

برای اطلاعات بیشتر: دریافت سیگنال فارکس رایگان

انواع سهام مدیریتی

انواع سهام مدیریتی

انواع سهام:

سهام های شرکت ها به صورت بانام یعنی حق مالکیت و انتقال به غیر و بی نام که فقط سرمایه گذاری محسوب می شود و غیر قابل انتقال می باشد تقسیم می شود.

سهام مدیرتی در بورس:

در واقع اگر بخواهیم تعریف ساده و روانی از سهام مدیریتی بگوییم باید گفت، بخشی از سهام شرکت که حق رای، و قدرت آن این توانایی را دارد؛ که یک یا چند عضو برای هیئت مدیره را مشخص نماید. به این نوع از سهام در بورس سهام مدیریتی گفته می شود. سهام مدیریتی بخشی از سهام یک شرکت است که به سهامداران اصلی شرکت تعلق می گیرد.

سهامداران عمده از یک شرکت که بخش خیلی بزرگی از سهام شرکت را در اختیار دارند؛ می توانند حق رای کافی در مورد تصمیم گیری های شرکت را کنترل کنند. و همچنین سهامشان به عنوان سهام مدیریتی در نظر گرفته شود. در خصوص دارایی های و تصمیم گیری های شرکت دارندگان سهام کنترلی، می توانند دخالت مستقیم انجام دهند.

سهام کنترلی که دراختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی قرار دارد این امکان را به آنها می دهد که در هیئت مدیره تصمیم گیری کنند و به عنوان راهبر شرکت شناخته می شوند. دارندگان سهام کنترلی این امکان را دارند؛ که آخرین  اخبار شرکت را سریع و دقیق در اختیار داشته باشند. در کل به سهام بیش از 33 درصد که در اختیار کسی باشد سهام مدیریتی گفته می شود.

حجم سهام مدیریتی یا کنترلی:

زمانی که شرکت های بورسی اقدام به انتشار سهام عادی می کنند، سهامی که حق رای بیشتر با وزن بالاتری نسبت به سهام عادی را دارد سهام کنترلی یا سهام مدیریتی معرفی می شود. برای آنکه بتوان کنترل یک شرکت و اعضای هیئت مدیره را در اختیار گرفت.

باید به ترکیب اعضای هیئت مدیره و سهامدارن توجه کنیم تا بتوان تشخیص داد چه میزان سهام برای کنترل شرکت نیاز است. در نگاه کلی سهامداری که بیش از 50 درصد مالکیت سهام شرکتی را برعهده داشته باشد؛ می تواند کنترل شرکت را بدست گیرد.

سهام مدیریتی غیر کنترلی:

نوعی سهام مدیریتی است که دارندگان آن حق انتخاب حداقل یک عضو از هیئت مدیره را دارند. اما دارندگان این نوع سهام مدیر عامل را نمی توانند انتخاب کنند.

سهام غیر مدیریتی:

این نوع سهام در اختیار سهامداران خرد بازار قرار دارد؛ و حق انتخاب یا تصمیم گیری در مورد مدیر عامل یا اعضای هیئت مدیره شرکت را ندارند.

سهامدار عمده:

نقش عمده در تعیین برخی تغییرات شرکت های بورسی از جمله تعیین قیمت سهام را سهامداران عمده مشخص می کنند. در بازار بورس هر فرد حقیقی یا حقوقی که مالکیت 1 درصد از سهام شرکت را برعهده داشته باشد سهامدار عمده تلقی می شود.

عرضه سهام کنترلی یا مدیریتی:

زمانی که شرکت بخشی از سهام مدیریتی خود را بصورت عمده و یکجا در بازار سهام واگذار می کند عرضه عمده سهام مدیریتی گفته می شود. با توجه به تصمیمات شرکت بخشی از سهام بصورت سهام عادی عرضه و بخش دیگری با قیمت بالاتر و به عنوان سهام مدیریتی عمده یا یکجا بصورت معاملات بلوکی در بازار عرضه می گردد.

معاملات بلوکی و تاثیر آن بر قیمت سهام:

معاملات بلوکی در دو حالت می تواند بر قیمت سهام خرد بازار تاثیر گذار باشد. در ابتدا با معاملات بلوکی تغییر در مدیریت شرکت انجام شود. یعنی معاملات بلوکی که در بازار انجام می شود بالاتر از 50 درصد باشد.

یا خریدار با خریدن سهام بتواند صندلی مدیریت را از آن خود کند، که با توجه به فعالیت شرکت و سیاست های سهامدار  جدید این موضوع می تواند باعث افزایش قیمت سهام خرد در بازار شود.

در حالتی دیگر خریدار برای در اختیار گرفتن یک عضو هیئت مدیره با کمبود سهم مواجه شده و به هر قیمتی می خواهد سهام از بازار جمع کند که همین دلیل باعث افزایش قیمت سهام خرد می گردد.

سهام مدیریتی

معاملات بلوکی و تاثیر آن بر قیمت سهام

ارزش سهام مدیریتی در بازار بورس:

دو نمونه شرکت در بازار بورس سرمایه گذاری میکنند. اول شرکت هایی که اهداف کوتاه مدت دارند؛ و خرید و فروش در بازار انجام می دهند. که در نتیجه سهام این شرکت ها مدیریتی و کنترلی نیست. دوم هلدینگ هایی که با دید مدیریتی بخش عمده ای از سهام شرکت ها را در اختیار دارند و وارد آنها می شوند.

و برای فروش بلوک سهام خود قطعا به قیمت روز نخواهند فروخت. به همین دلیل ارزش گذاری سهام مدیریتی در بورس کار مشکل و پیچیده ای است. در بعضی مواقع هلدینگ ها دید بلند مدت تری نسبت به اهداف خود دارند.

سهام شناور در بورس:

سهام شناور یا سهام آزاد در بورس به تعداد سهام های موجود برای داد و ستد یک سهام خاص گفته می شود یعنی سهامی که در اختیار سهامداران خرد بازار قرار دارد و قابل معامله در بازار می باشد.

نتیجه گیری:

سهام مدیریتی می تواند نشست های هیئت مدیره را برگزار و برای اهداف شرکت برنامه ریزی کند. دارندگان سهام مدیریتی اجازه مدیریت و کنترل شرکت را می توانند داشته باشند به همین خاطر به سهام مدیریتی سهام کنترلی نیز گفته می شود.

در این مقاله سعی شد تا شما را با سهام، انواع سهام، سهام مدیریتی، حجم سهام مدیریتی یا کنترلی، سهام مدیریتی غیر کنترلی، سهام غیر مدیریتی، سهامدار عمده، عرضه سهام کنترلی یا مدیریتی، معاملات بلوکی و تاثیر آن بر قیمت سهام، ارزش سهام مدیریتی در بازار بورس، سهام شناور در بورس آشنا کنیم.

ما در فارکسینو اطلاعات کاملی در خصوص فارکس و هرآنچه که باید در این زمینه بدانید ازجمله بهترین بروکر فارکس در ایران و … جمع آوری کرده‌ایم که درصورت نیاز می‌توانید از آنها بهره ببرید.

سوالات متداول:

  1. سهام چیست؟

منظور از سهام در شرکت های سهامی بدین صورت است که اگر سرمایه شرکت های سهامی را به قسمت های مساوی و برابر تقسیم کنیم هر قسمت از این سرمایه برابر یک سهم است.

  1. میزان مشارکت سهامداران در امور شرکت چقدر است؟

سهم میزان مشارکت و تعهدات صاحب سهم در شرکت های سهامی است. دارنده سهم نمی تواند نسبت به سهم خود ادعایی برای مالکیت یا بخشی از دارایی هایی که در آن شرکت سهام دارد داشته باشد در عوض به اندازه مقدار سهامی که در شرکت دارد در سود و زیان آن شریک می باشد.

  1. انواع سهام کدامند؟

سهام های شرکت ها به صورت بانام یعنی حق مالکیت و انتقال به غیر و بی نام که فقط سرمایه گذاری محسوب می شود و غیر قابل انتقال می باشد تقسیم می شود.

  1. سهام مدیرتی در بورس چیست؟

بخشی از سهام شرکت که حق رای، و قدرت آن این توانایی را دارد که یک یا چند عضو برای هیئت مدیره را مشخص نماید. در کل به سهام بیش از 33 درصد که در اختیار کسی باشد سهام مدیریتی گفته می شود.

  1. سهام مدیریتی غیر کنترلی چیست؟

نوعی سهام مدیریتی است که دارندگان آن حق انتخاب حداقل یک عضو از هیئت مدیره را دارند اما دارندگان این نوع سهام مدیر عامل را نمی توانند انتخاب کنند.

  1. سهام غیر مدیریتی چیست؟

این نوع سهام در اختیار سهامداران خرد بازار قرار دارد و حق انتخاب یا تصمیم گیری در مورد مدیر عامل یا اعضای هیئت مدیره شرکت را ندارند.

  1. سهام شناور در بورس چیست؟

سهام شناور یا سهام آزاد در بورس به تعداد سهام های موجود برای داد و ستد یک سهام خاص گفته می شود یعنی سهامی که در اختیار سهامداران خرد بازار قرار دارد و قابل معامله در بازار می باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.