0

EQUITY چیست؟

(EQUITY) چیست
بازدید 116

(EQUITY) چیست؟

در ترمینال معاملاتی  EQUITY یکی از مواردی است که هر معامله گری که در بازار فارکس فعال است؛ باید با آن آشنا باشد. چرا که این موضوع جزء مسائل پایه ای بازار فارکس محسوب می شود. در مقاله پیش رو قصد داریم تا این مورد بسیار مهم را به شما معرفی کنیم .

آشنایی بیشتر با فارکس: کامل ترین آموزش فارکس Forex

مفهوم EQUITY :

به میزان سیال سود یا زیان در یک معامله EQUITY می گوییم؛ این عدد بسیار مهم در واقع حاوی اطلاعات بسیار مهمی است. که معامله گران با دانستن آن می توان نسبت به اتخاذ موقعیت های جدید تصمیم گیری کنند . این میزان توسط پلتفرم های معاملاتی که در اختیار معاملگران وجود دارد؛ به صورت اتوماتیک محاسبه می شود و نیازی به محاسبه دستی ندارد.

ولی از آنجایی که به عنوان یک معامله گر حرفه ای باید تمامی ابعاد پلتفرمی که با آن مشغول کار هستید را بدانید طبیعتا باید بدانید که مقدار EQUITY چگونه محاسبه می شود .

مفهوم EQUITY

برای دانستن نحوه محاسبه EQUITY در ابتدا باید با مفاهیم دیگری نیز آشنا شوید؛ تا بدانید که این عدد از چه طریقی محاسبه میشود.برای اینکار در ابتدا ترمینال معاملاتی خود در متاتریدر را باز کنید. در صورتی که معامله بازی نداشته باشید با سه عدد مواجه خواهید شد که هر سه آنها در این حالت با هم برابر هستند .

همانطور که در تصویر بالا می بینید سه عدد BALANCE,EQUITY و FREE MARGIN  با هم برابر هستند. حالا بیایید تا بررسی کنیم که هر کدام چه هستند و چه عوامل دیگری در بدست آمدن عدد EQUITY تاثیر گذار هستند .

BALANCE:

اولین عددی که در اینجا می بینیم BALANCE یا همان موجودی اولیه شماست . تعیین کردن میزان این عدد به شما بستگی دارد؛ متناسب با حساب که افتتاح کرده اید باید میزان حداقلی را برای شارژ حساب خود و شروع معاملاتتان در نظر بگیرید. معمولا پایه شارژ های اولیه حساب در فارکس بر اساس دلار است البته می توانید این پایه را در صورتی که بروکر شما ازجمله بروکر لایت فارکس این امکان را فراهم کرده بود تغییر بدهید و از یورو یا پوند استفاده کنید .

به محض اینگه حساب خود را شارژ کردید؛ عددی که قسمت BALANCE نوشته می شود. مطابق با پولی است که وارد خود کرده اید؛ و دو عدد دیگر متناسب با پول اولیه شما مشخص خواهد شد .

آشنایی با: کانال سیگنال فارکس رایگان

 

مارجین  آزاد FREE MARGIN)):

عدد نوشته شده در جلوی این مورد نیز همنطور که می بینید متناسب با شارژ اولیه شما است . این عدد به این اشاره دارد که شما چه میزان پول باقی مانده دارید. برای انجام معاملات جدید در اینجا به خاطر اینکه معامله ای باز نیست. این عدد برابر با عدد شارژ اولیه شماست. به محض باز کردن اولین معامله عدد شما شروع به تغییر می کند .

به این تصویر توجه کنید :

مارجین آزاد

می بینید که با باز کردن معامله جدید عدد مارجین آزاد تغییر کرد و از عدد 5000 به عدد 2954.82  رسید .اما عدد موجودی شما کماکان روی همان 5000 باقی مانده است . اینکه چه میزان از مارجین آزاد  درگیر یه موقعیت معاملاتی با حجم مشخص می شود کاملا بستگی به لوریج شما دارد .

LEVERAGE چیست؟

در پاسخ به لوریج چیست؟ باید بگوییم که به معنی میزان اعتباردریافتی شما از طرف بروکر(بهترین بروکرهای فارکس کدامند؟) است که در زمان افتتاح حساب عدد آن را خود شما مشخص می کنید این عدد متناسب با بروکر انتخابی شما می تواند متفاوت باشد و برای همه یکسان نیست.

مثلا اگر موجودی اولیه شما برابر با 5000 دلار باشد؛ و میزان لوریج شما برابر با 100 باشد در واقع میزان اعتبار دریافتی شما برابر با عدد 500000 هزار خواهد بود. و از آنجایی که هر 1 لات معامله به صورت معمول برابر با 100000 واحد است .با این میزان اعتبار شما مجاز به گرفتن 5 لات معامله در مجموع معاملات خود هستید . البته این نکته را بدانید میزان عددی هر لات معامله متناسب با اندازه قرارداد نماد معاملاتی مورد نظر شما می تواند تغییر کند .

 

میزان سود و زیان (PROFIT) :

این عدد در پنچره معالاملاتی شما بعد از باز کردن موقعیت معاملاتی بوضوح مشخص خواهد بود؛ و به شما نشان می دهد که در حال حاضر به چه میزان در سود یا زیان هستید . میزان عدد نمایش داده شده بر اساس پایه پولی شارژ حساب شما خواهد بود. اگر دلاری شارژ کرده باشید بر اساس دلار و در صورت انتخاب دیگر ارزها بر پایه آنها خواهد بود که در پنچره بالا این عدد برابر با 24- است .

میزان اسپرد :

عامل دیگری که در تعیین عدد EQUITY تاثیرگذار است میزان اسپرد دریافتی توسط بروکر از شماست.به این نکته توجه کنید در صورتی که شما ابتدا وارد معامله خرید شده باشید؛ عدد نمایش داده شده در میزان سود و زیان شما با احتساب اسپرد است. ولی زمانی که وارد معامله فروش می شوید؛ میزان اسپرد در ابتدا برای شما لحاظ نخواهد شد. بلکه زمانی که موقعیت خود را می بندید؛ چه در سود باشید چه در زیان، در نهایت از حساب شما این عدد کسر خواهد شد .

حالا که موارد بالا را متوجه شدید به سراغ نحوه محاسبه EQUITY می رویم تا متوجه شویم که این عدد چکونه بدست خواهد آمد.

نحوه محاسبه EQUITY :

برای محاسبه این عدد کافی است تا میزان عدد سود یا زیان در بخش PROFIT را در مقابل عدد موجودی اولیه خود قرار دهید. در صورتی که موقعیت معاملاتی شما در سود باشد؛ این عدد با موجودی اولیه شما جمع شده و حاصل آن برابر با عدد EQUITYخواهد شد. اما اگر موقعیت معالاتی شما در زیان باشد این عدد از موجودی اولیه شما کم شده؛ و عدد بدست آمده برابر با عدد EQUITY شما خواهد شد .

به تصویر زیر توجه کنید :

نحوه محاسبه EQUITY

 

این تصویر همان معامله در تصاویر بالاتر است که بعد از گذشت مدت زمانی وضعیت به این صورت درآمده می بینید؛ که در این موقعیت معاملاتی سود حاصله تا اینجا برابر با 103 دلار است؛ که اگر این عدد را با موجودی اولیه که برابر با 5000 دلار بود . جمع کنیم به عدد 5103 دلار می رسیم؛ با کمی توجه متوجه می شوید که عدد EQUITY نیز در این مثال برابر با 5103 دلار است .

این نکته را بدانید همانطور که گفتیم عدد EQUITY موجودی سیال شما است. و تا زمانی که موقعیت معاملاتی خود را نبندید عدد EQUITY دائما در حال تغییر است. اما به محض اینکه موقعیت معاملاتی خود را ببنید؛ عدد موجودی اولیه شما تغییر می کند و برابر می شود با عدد EQUITY. قبل از بستن معامله در این لحظه اگر شما معامله بازی نداشته مجددا هر سه عدد با هم برابر خواهند شد.

در ادامه معامله ای که با هم مثال زدیم به این صورت در آمد :

ادامه معامله ای

در اینجا می بینید که حساب رشد کرده و عدد سود به 194 دلار رسیده که EQUITY نیز در اینجا برابر شده است  با 5194

عدد سود به 194 دلار رسیده

در این تصویر نیز همانطور که می بینید موقعیت معاملاتی با 194 دلار سود بسته شده و حالا عدد بالانس برابرشده با عدد EQUITY قبلی که 5194 دلار بوده است در حال حاضر نیز به خاطر اینکه هیچ موقعیت معاملاتی بازی نداریم هر سه عدد با هم برابر هستند .

کلام پایانی:

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مفهوم EQUITY کاربرد و نحوه محاسبه آن آشنا کنیم . توصیه می کنیم که همیشه به عنوان شخصی که قصد دارد؛ تا در زمینه ای مشغول به فعالیت شود فرقی نمیکند که چه باشد؟ سعی کنید تا تمامیه ابعاد آن را بشناسید حتی کوچکترین مسائل را .

سوالات متداول:

  1. EQUITY چیست؟

EQUITY به میزان سیال سود یا زیان در یک معامله اشاره دارد. این عدد نشان‌دهنده وضعیت مالی فعلی معامله‌گر در بازار فارکس است.

  1. چگونه EQUITY محاسبه می‌شود؟

EQUITY با جمع کردن میزان سود یا زیان (PROFIT) به موجودی اولیه (BALANCE) محاسبه می‌شود. اگر موقعیت معامله در سود باشد، این عدد افزایش یافته و اگر در زیان باشد، از آن کاسته می‌شود.

  1. BALANCE و EQUITY چه تفاوتی دارند؟

BALANCE موجودی اولیه حساب را نشان می‌دهد، در حالی که EQUITY میزان سیال سود یا زیان فعلی را با احتساب معاملات نشان می‌دهد.

  1. چه عواملی EQUITY را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

عواملی که بر EQUITY تأثیر گذارند شامل میزان سود یا زیان  و اسپرد  می‌شوند.

  1. چگونه می‌توان لوریج را در تاثیر EQUITY در نظر گرفت؟

لوریج نشان‌دهنده اعتبار دریافتی از بروکر است و با افزایش لوریج، افزایش می‌یابد. با توجه به لوریج، معامله‌گر می‌تواند حجم بیشتری از معاملات را مدیریت کند که می‌تواند به تغییر EQUITY منجر شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.