2

خط روند

خط روندیا trend line
بازدید 128

خط روند :

با ترسیم قله ها و حفره ها درنمودار به یکدیگر  خطی به نام خط روند تشکیل میشود که با استفاده از آن می توانیم جهت حرکت قیمت را تشخیص دهیم و همچنین حمایت هاو مقاومت های پنهان را بدست آوریم.

از فارکس چه می دانید؟ کامل ترین آموزش فارکس Forex

مفهوم خط روند :

همانطور که می دانید قیمت ها همیشه در غالب روند ها می کنند. حتی زمانی که بازار به حلت رنج در می آید اگر سری به دیگر تایم فریم ها بزنید؛ متوجه خواهید شد که روند در تایم دیگر برقرار است. پس می توانیم با قطعیت بگوییم که همیشه بازار دارای روند است .

اگر بخواهیم واقع بینانه به بازار نگاه کنیم؛ باید بگوییم که ما کلا دو نمونه روند داریم: روند صعودی و روند نزولی. یعنی بازار یا به خرید فکر میکند؛ یا به فروش و هیچ گاه ماهیت بازار از این دو دیدگاه نه بیشتر بوده نه کمتر .

در روند های صعودی همانگونه که اطلاع دارید قیمت دائما در تلاش است؛ تا رکوردهای جدیدتری از قله های قبلی بوجود آمده در بازار به ثبت برساند. و از طرفی حفره ها نیز تمایل دارند تا در قیمت هایی بالاتر از حفره های قبلی خود را تثبیت کنند . در روند نزولی نیز قیمت در تلاش است؛ تا حفره هایی را پایین تر از حفره های قبلی تثبیت کند و قله های بوجود آمده در یک روند نزولی نیز توانایی عبور از قله های قبلی را ندارند .

با توجه به توضیحات بالا متوجه می شویم؛ که در روند های صعودی حفره ها نقش بسیار کلیدی را ایفا می کنند. و در روند نزولی نیز این قله ها هستند که نقش اصلی را بر عهده دارند . حالا اگر در روند صعودی بوسیله یک خط حفره ها را به یکدیگر وصل کنیم؛ و در روند نزولی نیز قله ها را با یک خط به یکدیگر وصل کنیم؛ شاهد بوجود آمدن یک خط خواهیم بود که به این خط اصطلاحا خط روند می گوییم .

پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید: دریافت رایگان سیگنال فارکس

ماهیت خط روند :

خط روند نیز مانند دیگر سطوح ترسیمی در نمودار متناسب با روند موجود می تواند نقش حمایت یا مقاومت را ایفا کند .

ماهیت خط روند در روند های صعودی :

در روندهای صعودی  به دلیل اینکه این برای کشیدن این خطوط از حفره ها استفاده می کنیم.

ماهیت خط روند

خط روند ترسیمی در واقع حکم همان حمایت ها را برای ما در نمودار دارند که می توانیم با رسیدن قیمت به خطوط روند تحت شرایط خاصی اقدام به گرفتن موقعیت های خرید در جهت روند صعودی کنیم.

ماهیت خط روند در روندهای نزولی :

در روند های نزولی نیز به این علت که خطوط ترسیمی روند از اتصال قله ها به هم شکل می گیرد؛ خط روند ترسیم شده برای ما نقش یک مقاومت را ایفا می کند؛ که با رسیدن قیمت به این خط با در نظر گرفتن شرایط مورد نظر می توانیم اقدام به گرفتن موقعیت های فروش در جهت روند اصلی کنیم.

ماهیت خط روند در روندهای نزولی

به این نکته توجه کنید؛ که در صورت شکسته شدن یک خط روند چه صعودی و چه نزولی، ماهیت این خطوط مانند حمایت ها و مقاومت ها تغییر می کند. به این معنی که مقاومت شکسته شده به حمایت و حمایت شکسته شده به مقاومت تبدیل می شود . شکسته شدن یک خط روند می تواند اولین نشانه برای تغییر یک روند به حساب بیاید .

شرایط ترسیم خط روند :

برای اینکه بتوانیم یک خط روند معتبر و قابل استناد داشته باشیم؛ باید این موضوع را بدانیم که تحت چه شرایطی یک خط روند برای گرفتن موقعیت های معاملاتی دارای درجه اعتبار مناسبی است. چرا که هر خط روندی برای معامله کردن مناسب نیست .

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: بهترین بروکرهای فارکس کدامند؟

انتخاب صحیح حفره ها و قله ها :

یکی از اصلی ترین نکاتی که برای رسیم این خط باید به آن توجه کنیم؛ انتخاب حفره ها و قله های مناسب است چرا که هر قله یا حفره ای برای ترسیم خط روند مناسب نیست. و می تواند کل تحلیل انجام شده را تحت الشعاع خود قرار دهد .

انتخاب صحیح حفره ها و قله ها

برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشیم؛ بهتر است تا از نقاط چرخش مهم در نمودار برای ترسیم خط روند استفاده کنیم. برای راحت تر شدن می توانید از اسیلاتور MACD برای پیدا کردن نقاط چرخش مهم بهره ببرید .

زاویه خط روند :

یک خط روند معتبر و قابل استناد نباید دارای زاویه بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم باشد .حالت ایده ال در نظر گرفته شده برای زاویه  این خط بین 30 تا 45 درجه لحاظ شده است . هر چقدر که زوایه  این خط ترسیمی شما بیشتر شود؛ در بازگشت قیمت به آن خط روند احتمال شکسته شدن آن نیز بیشتر خواهد شد. و زوایای زیر 30 درجه نیز به کل دارای اعتبار نمی باشد. البته که این اعداد گفته شده؛ صرفا اعداد قراردادی محسوب می شوند. و شما به مشاهده چشمی نیز می توانید متوجه شوید که  این خط شما دارای شیب مناسب است یا نه .

عدم عبور خط روند از قیمت :

این خط ترسیم شده نباید قیمت را قطع کرده باشد. برای ترسیم خط روند باید از بیرونی ترین قیمت حفره هاو یا قله ها برای کشیدن این خط استفاده کنید؛ تا در نهایت بهترین نتیجه را برای معامله در پی داشته باشد .

عدم عبور خط روند از قیمت

ترسیم  این خط از انتهای سایه ها در هر حفره و یا قله به حفره و قله دیگر بهترین نمونه ترسیم  این خط است

تعداد دفعات برخورد خط روند :

مطابق با منابع آموزشی که در اختیار جماعه تحلیل گری از اساتید بزرگ و صاحب سبک در اختیار است. زمانی  این خط ترسیمی معتبر خواهد بود؛ که حداقل سه برخورد قیمت با آن اتفاق افتاده باشد؛ تا در نهایت در برخورد بعدی بتوان از آن استفاده کرد .

اما در آموزش های جدیدی که در اختیار تحلیلگران قرار گرفته؛ اینگونه آمده است که با برخورد زیاد قیمت به یک سطح حمایتی و مقاومتی از میزان اعتبار آن سطح کاسته می شود. و از آنجایی که  این خط نیز به نوعی حمایت و مقاومت محسوب می شود؛ از این قاعده مستثنی نیست. پس با توجه به این نکته می توانیم بگوییم که با وجود دو برخورد نیز می توان انتظار داشت؛ که در برخورد سوم قیمت به  این خط ترسیم واکنش داده و بتواند نقش خود را ایفا کند و قیمت را از خود دور کند .

البته شرایط دیگری نیز برای بررسی اینکه یه خط روند توانایی ایستادگی در مقابل حرکت قیمت دارد. مانند سرعت رسیدن قیمت به  این خط یا اینکه خط روند ترسیمی شما در صورت رسیدن قیمت به آن برابر با چند درصد از فیبوناچی اصلاحی موج ما قبل است .

نکته ای که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که برای معامله بهتر با  این خط بهتر است صبر کنید تا قیمت به  این خط مورد نظر برسد و در ادامه با دیدن نشانه های برگشت مانند الگوهای کندلی یا الگوهای قیمتی یا حتی با استفاده از اسیلاتورهای قدرتمندی مانند RSI و دیدن واگرایی اقدام به گرفتن موقعیت معاملاتی در جهت روند اصلی نمودار کرد .

کلام پایانی :

در این مقاله خواندیم و متوجه شدیم که خط روند چقدر می تواند برای یک تحلیل گر دارای اهیمت باشد و با ترسیم صحیح آن روی نمودار قیمت می توان موقعیت های معاملاتی خوبی را شکار کرد به صورت کلی  این خط جزء یکی از قویترین ابزارهای تحلیلی معاملاتی به حساب می آید . در نهایت امیدواریم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید .

پرسش‌های متداول

  1. چرا خط روند به عنوان یک ابزار تحلیلی قوی در معاملات شناخته می‌شود؟

این خط به عنوان یک ابزار تحلیلی قوی در معاملات شناخته می‌شود زیرا با توجه به روند های صعودی و نزولی بازار، می‌تواند نقش حمایت یا مقاومت را ایفا کرده و موقعیت‌های معاملاتی معتبری را شناسایی کند.

  1. چه مفهومی به خط روند نسبت داده می‌شود؟

این خط  به یک خط ترسیمی اطلاق می‌شود که حاصل اتصال حفره‌ها در روندهای صعودی و قله‌ها در روندهای نزولی است و نقش حمایت یا مقاومت را در نمودار بازار بازی می‌کند.

  1. چه ماهیتی برای خط روند در روندهای صعودی و نزولی وجود دارد؟

در روندهای صعودی،  این خط نقش حمایت را ایفا می‌کند و در روندهای نزولی، این خط نقش مقاومت را برعهده دارد. در هر دو حالت،  این خط به عنوان یک مشخصه مهم در تحلیل موقعیت‌های معاملاتی به کار می‌رود.

  1. چه شرایطی برای ترسیم خط روند باید رعایت شود؟

شرایط ترسیم  این خط  شامل انتخاب صحیح حفره‌ها و قله‌ها، زاویه مناسب خط روند، عدم عبور  این خط  از قیمت، و تعداد دفعات برخورد  این خط  با قیمت می‌شوند.

  1. چرا تعداد دفعات برخورد خط روند مهم است؟

تعداد دفعات برخورد  این خط مهم است. چرا که یک خط روند زمانی معتبر و قابل اعتماد شناخته می‌شود؛ که حداقل سه برخورد با قیمت را داشته باشد. این امر نشان‌دهنده استقامت و اعتبار این خط در مقابل حرکت‌های قیمتی است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات بسته شده است !