1

(TREND) چیست؟

trend
بازدید 199

TREND چیست؟

ترند یا همان روند جهت اصلی قیمت را مشخص می کند با یادگیری این موضوع می توانید معاملات سودمندی را در جهت روند داشته باشید در تحلیل تکنیکال شعار، روند دوست ماست جمله ای کلیدی است .

از فارکس چه می دانید؟  آموزش فارکس

مفهوم TREND :

در دنیای جادویی فارکس، ما داستان یک دوست خوب به اسم “ترند” داریم.

تصور کنید ترند یک دوستِ پرانرژی هست؛ که همیشه به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند. اون یکی از دوستانی هست؛ که همیشه توی کارش موفق است؛ و هر کاری می کند؛ برای اطرافیانش سود دارد.

حالا، وقتی ما از ترند در بازار فارکس صحبت می‌کنیم؛ به این معناست که قیمت‌ها در یک مسیر مشخص حرکت می‌کنند. اگر ترند به سمت بالا باشد، یعنی قیمت‌ها در حال افزایش هستند و اگر به سمت پایین باشد؛ یعنی قیمت‌ها در حال کاهش هستند.

حالا چرا باید با ترند دوست شویم؟ فرض کنید اون دوستتون که ترنده هر وقت به یک سمتی حرکت میکنه همه دنبالش میروند و در نهایت موفق میشوند طبیعتا شما هم دوست داشتید باهاش باشید. ترند هم همینطوره است. وقتی با ترند همراهی می‌کنید؛ احتمال موفقیتتون بیشتره.

اما یادتون باشه، گاهی اوقات ترند هم ممکنه یکم دست و پا شکسته باشد؛ ولی این به ما نشون می‌دهد که حیاتی وجود دارد و ممکنه به زودی با انرژی دوباره به حرکت در بیاید.

پس بیایید با ترند دوست بشویم و همیشه با دقت نگاه کنیم که آن کجا می‌خواهد برود. شاید ما هم با دوستان ترند، به بهترین سودها در بازار فارکس برسیم!

شاید برای شما مفید باشد: سیگنال فارکس تضمینی

انواع ترندها :

بیاین ترندها رو به شکل چندتایی و جالب توضیح بدهیم:

  1. ترند صعودی (UPTREND) :

فرض کنید توی دوره‌ی “ترند صعودی”، همه چیز شبیه به یک کوهنوردی هست؛ و شما قراره که یکسری رشته کوه رو بالا برید تا در نهایت به هدفی که از قبل مشخص کردید برسید . حالا توی این مسیر صعود شما باید سعی کنید؛ به قله های بالاتر برید و قله های پایین رو پشت سر بزارید. مسلما بین این قله ها درهایی هم وجود دارد که هر چی شما بالاتر میرید ارتفاع دره ها نسبت به قبلی ها بیشتر میشود.

ترند صعودی

دقیقا در نمودار هم به همین شکل است. قیمت سعی میکند در یک روند صعودی قله های بالاتری رو ثبت کند. و همینطور که قیمت قله های جدید رو بوجود می آورد و حفره های بوجود اومده هم متناسب با قله ها ارتفاعشون زیاد میشود .

  1. ترند منفی Downtrend:

حالا تصور کنید ما در دوره‌ی “روند نزولی ” هستیم. بزارید برگردیم به همون مثال کوهنورده. الان کوهنورد ما در حال پایین اومدن از کوه از یه قسمت دیگه ای هست. توی این قسمت که در حال پایین اومدن هست می بیند که قله ها دارن ارتفاعشون رو نسبت به قله های قبلی کمتر میکنند. همینطور دره ها هم در حال از دست دادن ارتفاع نسبت به دره های قبلی هستند .

ترند منفی

درست روی نمودار قیمت هم همینطوری هست؛ که در روند های نزولی قیمت ها، قله هایی که ثبت میکنند؛ پایین تر از قله های قبلی، و همینطور حفره های تشکیل شده هم از لحاظ قیمتی در حال ثبت رکوردهای پایین تر هستند .

  1. روند رنج Sideways:

در این حالت در واقع ما روندی در بازار نداریم؛ همه چیز در آرامش کامل به سر می برد . مثل این می ماند؛ که کوهنورد داستان رسیده به دامنه کوه و اینجا توی دامنه هیچ قله ای بالاتر از قبلی یا هیچ دره ای پایین تر از دره قبلی نیست و همه چیز روی یک خط تقریبا صاف تعریف شده است .

روند رنج

در نمودار هم به همین شکل، یه وقت هایی هست که نه قله ها بالاتر از همدیگه میروند؛ نه حفره ها پایین تر از هم و قیمت توی یه مدت زمان نسبتا طولانی داخل یه بازه مشخص در حال حرکت است. اینجاست که میگویند قیمت به حالت رنج درآمده؛ و جهت خاصی ندارد .

  1. ترند کلیOverall Trend:

حالا اگه همه این ترندها رو با هم ترکیب کنیم؛ ترند کلی به وجود می آید. مثل زندگی، با همه رویدادها و تغییرات. این ترند کلی نشان می‌دهد؛ که در بازه‌های زمانی مختلف، چطور قیمت‌ها حرکت می‌کنند و این به ما کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات ممکن رو برای معاملاتمان بگیریم.

چگونه می توانیم از ترند ها در بازارهای مالی استفاده کنیم؟

حالا بیاید بررسی کنیم؛ چطور روندها به ما کمک می‌کنند تا در بازارهای مالی چیزی را بفهمیم!

  1. تشخیص جهت بازار:

حالا فکر کنید؛ مثل اینکه تو بازارهای مالی یه مسیر مشخص داریم، یا همون “روند”! این روندها به ما می‌گویند بازار به سمت بالا یا پایین می‌ره. یعنی برای ما اینکه بازار داره چه کاری می‌کند، مهم است.

  1. شناسایی الگوهای معاملاتی:

خب، مثل یه شاعر، روندها الگوهای زیبا و خاصی از ارتباط قیمت‌ها و حجم معاملات بهمون نشون می‌دهند. این الگوها یه جورایی مثل ” راز” می‌مانند؛ که اگه بلد باشیم آنها رو درست بخوانیم ، معاملات بهتری را می‌توانیم انجام بدهیم.

  1. زمانبندی معاملات:

باید مواظب باشیم چرا که زمان خیلی مهمه است. روندها به ما می‌گویند که الان کجا هستیم و به کجا می‌رویم. وقتی بازار دارد به سمت بالا حرکت میکند؛ ممکن است بهتر باشد برای ورود یا خروج از معامله صبر کنیم.

  1. تعیین سطوح حمایت و مقاومت:

سطوح حمایت و مقاومت مثل دوستان قدیمی هستن ! با پیدا کردن حمایت ها و مقاومت های مهم در مسیر روند می توانیم بفهمیم که روندمون کجا میخواد تموم بشود. یا اینکه کجا قراره یه استراحت کوچولو داشته باشد .

  1. مدیریت ریسک:

اینجا باید با یه سری حساب کتاب مواجه بشویم! روندها به ما کمک می‌کنند؛ تا خطرها رو بفهمیم و بتوانیم برنامه‌های خوبی برای مدیریت ریسکمون بچینیم. اینجوری می‌توانیم حتی اگر یه معامله به طرز عجیبی پیش برود؛ و ما اشتباه کرده باشیم کل پولمون را از دست ندهیم و بتوانیم مسیرمان را ادامه بدهیم .

به عبارت دیگه، روندها یک جورایی “” GPS بازارهای مالی هستند. به ما کمک می‌کنند تا جایی که هستیم رو بفهمیم و بهترین مسیرها رو برای معاملاتمان انتخاب کنیم.

کلام پایانی :

همونطوری که اینجا خواندید فهمیدید که trend یا همان روند صعودی و نزولی، میتواند چقدر برای یک معامله گر در هر بازار مالی مهم باشد. در واقع باید این را بدانید که اگه به روند یا ترند صعودی و نزولی اهمیت ندهید مثل این میماند که دارید خلاف جهت جریان آب توی یه رودخونه خروشان شنا میکنید. خوب میدانید که عاقبت شناگری که توی یه رودخونه خروشان آن هم خلاف جهت شنا میکند چی هست.

قطعا اون شناگر غرق میشود. هر چقدر هم که شناگر ماهری باشید؛ فایده ای ندارد. پس سعی کنید؛ همیشه در جهت آب شنا کنید؛ و با روند دوست باشید.

مطالب مرتبط:

انواع خط روند

فارکس چیست

نقد کردن درآمد ارزی

 

سوالات متداول

  1. TREND چیست؟

“ترند TREND ” یا “روند” در بازارهای مالی به جهت حرکت قیمت‌ها اشاره دارد. اگر قیمت‌ها به سمت بالا حرکت کنند، این یک ترند صعودی است؛ اگر به سمت پایین حرکت کنند، این یک ترند نزولی است.

2.تفاوت ترند صعودی و ترند نزولی چیست؟

ترند TREND صعودی وقتی قیمت‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند اتفاق می‌افتد. با آموزش اشتباه فارکس در حالی که ترند نزولی وقتی قیمت‌ها به سمت پایین حرکت می‌کنند؛ اتفاق می‌افتد.

  1. ترند رنج چیست؟

ترند TREND رنج وضعیتی است که قیمت‌ها به صورت افقی حرکت کرده و قله‌ها و دره‌ها به نسبت هم صعود یا نزول نمی‌کنند؛ به این صورت معاملات در یک بازه مشخص تناوب می‌کنند.

  1. چگونه می‌توان از ترندها در معاملات استفاده کرد؟

ترندها می‌توانند به تشخیص جهت بازار، شناسایی الگوهای معاملاتی، زمانبندی معاملات، تعیین سطوح حمایت و مقاومت، و مدیریت ریسک در معاملات کمک کنند.

  1. ترندها چگونه به عنوان GPS بازارهای مالی عمل می‌کنند؟

ترندها TREND همانند GPS بازارهای مالی هستند؛ و به ما کمک می‌کنند تا مکان فعلی بازار را درک کنیم؛ و بهترین مسیرها را برای معاملات انتخاب کنیم. آنها اطلاعاتی در مورد جهت حرکت قیمت‌ها، الگوهای معاملاتی، و زمانبندی معاملات فراهم می‌کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات بسته شده است !