2

مدیریت استرس در معاملات فارکس

مدیریت استرس در معاملات فارکس
بازدید 114

مقدمه:

معمولا کسانی که تازه وارد بازار معامله گری شده اند استرس بالایی در شروع معامله کردن دارند. یک معامله گر باید قبل از هر چیزی با مدیریت استرس در معاملات فارکس بر استرس و هیجان خود هنگام ترید کردن غلبه نماید.

آیا آموزش های لازم را کسب کرده اید؟؟ کامل ترین آموزش فارکس Forex

مدیریت استرس در معاملات فارکس:

ترس و استرس در معاملات زمانی بوجود می آید که یک تریدر خود را در شرایط معامله کردن می بیند و در درگیر معامله شده است. ترس و استرس در معامله ممکن است برای تمامی معامله گران پیش بیاید اما در افراد مبتدی و تازه کار شدت آن می تواند به مراتب بیشتر از افرادی باشد که تجربه و دانش کافی از بازار فارکس را دارند باشد.

برای غلبه کردن بر ترس و استرس نمی توان آنرا مانند کلاس تکنیکال یا بنیادی برطرف نمود و لازمه آن رفتارشناسی و روانشناسی معاملاتی است.

آموزش فارکس را از کجا شروع کنیم؟!

مدیریت استرس در معاملات فارکس

 

استرس در معاملات فارکس برای افراد مبتدی زمانی ایجاد می شود که بخواهند از حساب آزمایشی (Demo) یا سنت (Sent) وارد  معاملات واقعی (Real) شوند و با سرمایه واقعی خود معامله نمایند. ترس از دست دادن پول در معاملات واقعی باعث ایجاد استرس در معامله گر خواهد شد.

از دیگر عواملی که بروی تصمیمات سرمایه گذار تاثیر می گذارد می توان به احساسات، هیجانات و وضعیت روحی و جسمی معامله گر اشاره کرد.

رفتار سرمایه گذاران:

بیشتر سرمایه گذاران هدف خود را دسترسی به سود می دانند. اگر چه این موضوع در نگاه اول ساده به نظر می آید؛ اما در واقع عوامل و فاکتور های متعددی بر پیچیدگی این موضوع می افزاید.

هر فردی درون خود خواسته هایی دارد که که ابراز نمی کند و یا اینکه از وجود این خواسته ها بی اطلاع می باشد.

احساسات منفی معامله گر می تواند باعث برهم زدن روحیه وی و تضعیف در تصمیم گیری معاملات شود که در انتها معاملات  اشتباهی برای وی رقم خواد زد. از عوامل استرس زایی دیگر معامله گران برآورده کردن انتظارات خانواده و دوستان می باشد معامله گرانی که تنها درآمد آنها معامله کردن است.

شاید این مطلب برای شما مفید باید: دریافت رایگان سیگنال فارکس

وابستگی احساسی به یک دارایی و مدیریت استرس در معاملات فارکس

از عوامل موثر در موفقیت سرمایه گذار موفق این است که در پرتفوی وی وابستگی احساسی به یک دارایی را مشاهده نخواهید کرد. این مشکل احساسی در معاملات یعنی سهام یا دارایی خاصی را بدون در نظر گرفتن شرایط بازار برای مدت طولانی نگهداری کردن است.

وابستگی احساسی به یک دارایی

یک معامله گر واقعی باید پرتفوی خود را بر اساس اصول سرمایه گذاری تشکیل دهد نه بر اساس احساسات فردی و وابستگی احساسی خود سبد دارایی را تنظیم نماید.

راه حل هایی برای مدیریت استرس در بازار فارکس:

تشکیل پرتفوی سرمایه گذاری: استراتژی که باعث کاهش احساسات در معامله گر می شود؛ ساخت پرتفوی دارایی هاست. اگر یک پرتفوی درستی ایجاد کرده باشید تا حدودی خیال شما  راحت است.

بیشتر بخوانید:روانشناسی تغییرات قیمت

زیرا اگر یکی از سهام ها و دارایی شما در بازار افت کرد دارایی ها و سهام های دیگرمانع از افت و ریزش بیشتر سرمایه شما خواهد بود.

راه حل هایی برای مدیریت استرس در بازار فارکس

داشتن استراتژی :

یک استراتژی کامل و دقیق و مکتوب کردن آن امری حیاتی در سرمایه گذاری است. برای استراتژی خود می توانید از مواردی مانند هدف سرمایه گذاری” بازه زمانی” هدف پرتفوی سرمایه گذاری” استراتژی تغییرات استفاده نمایید.

سرمایه گذاری نکردن با پول قرضی:

برای سرمایه گذاری در بازار هیچ وقت از پول قرضی و وام استفاده نکنید و حتما از سرمایه اضافی خود برای ورود به بازار استفاده کنید. زیرا یک سرمایه گذار مبتدی علاوه بر استرس و ترسی که برای شروع معاملات دارد استرس و ترس از دست دادن سرمایه هم به آن اضافه می شود.

حال اگر این پول قرضی باشد یا وام گرفته باشد اگر آن را از دست بدهد ضربه روحی شدیدی به  وی وارد می شود و ضرر جبران ناپذیری بهمراه خواهد داشت. ولی اگر سرمایه گذار از سرمایه مازاد خود برای سرمایه گذاری استفاده نماید؛ حتی اگر این پول و سرمایه را از دست بدهد آثار مخرب خیلی خیلی کمتری برای وی به دنبال دارد.

سرمایه گذاری با مبلغ کم:

همانگونه که پول زیاد سود زیاد با ریسک و استرس زیاد بهمراه دارد ، پول و سرمایه کم هم سود و ریسک و استرس کمتری با خود دارد، به همین علت به افراد مبتدی بازار پیشنهاد می گردد تا زمانی که به پیشرفت دست نیافته اند ودانش کافی برای معامله کردن را ندارند از سرمایه کم استفاده کنند.$

 

چرا که اگر سرمایه خود را از دست بدهند دچار ضرر و زیان کمی شده باشند.

برای دانش بیشتر : معرفی محبوب ترین بروکر فارکس

کنار آمدن با فرصت های از دست داده شده در مدیریت استرس در معاملات فارکس

احساس از دست دادن فرصت باعث شتاب زدگی سرمایه گذار در معاملات خود می شود. اگر سرمایه گذاری فرصتی را از دست داد و آه و اندوه فرصت از دست رفته را بخورد در معاملات بعدی دچار شتاب زدگی شده و احساسات خود را نمی تواند کنترل نماید. کنترل نکردن احساسات و مدیریت استرس در معاملات فارکس باعث می شود درصد خطای معامله گر بالا رود و دچار ضرر های زیادی شود.

معامله گر و سرمایه گذار باید این فرصت های از دست رفته را غنیمت بشمارد و از آنها درس و دانش یاد بگیرد تا در معاملات پیش رویش بهتر بتواند روی احساسات خود تمرکز نماید و تصمیم بهتر و دقیق تری را اتخاذ نماید.

نتیجه گیری:

مدیریت استرس در معاملات فارکس امری مهم و ضروری بحساب می آید. اگر یک معامله گر نتواند احساسات خود در معامله کردن را کنترل نماید؛ و این ضعف مدیریتی خود را نتواند پوشش دهد دچار ضرر و زیان خواهد شد. مدیریت استرس در معاملات فرکس باید به نحوی انجام شود که فرد احساس آسودگی  کند؛ و شرمساری بعد از معاملات برای وی به همراه نداشته باشد.

سوالات متداول:

ترس و استرس در معاملات چه زمانی بوجود می آید؟

زمانی بوجود می آید که یک تریدر خود را در شرایط معامله کردن می بیند و در درگیر معامله شده است.

ترس و استرس در معاملات برای همه افراد به یک اندازه است؟

ترس و استرس در معامله و مدیریت استرس در معاملات فارکس، ممکن است برای تمامی معامله گران پیش بیاید اما در افراد مبتدی و تازه کار شدت آن می تواند به مراتب بیشتر از افرادی باشد که تجربه و دانش کافی از بازار فارکس را دارند باشد.

لازمه ی غلبه بر ترس و استرس چیست؟

برای غلبه کردن بر ترس و استرس و مدیریت استرس در معاملات فارکس نمی توان آنرا مانند کلاس تکنیکال یا بنیادی برطرف نمود و لازمه آن رفتارشناسی و روانشناسی معاملاتی است.

ترس و استرس چه زمانی برای معامله گر ایجاد می گردد؟

مدیریت استرس در معاملات فارکس برای افراد مبتدی زمانی ایجاد می شود که بخواهند از حساب آزمایشی (Demo) یا سنت (Sent) وارد  معاملات واقعی (Real) شوند و با سرمایه واقعی خود معامله نمایند.

وابستگی احساسی به یک دارایی چیست؟

این مشکل احساسی در معاملات و مدیریت استرس در معاملات فارکس یعنی سهام یا دارایی خاصی را بدون در نظر گرفتن شرایط بازار برای مدت طولانی نگهداری کردن است.

راه حل های مدیریت استرس در معاملات فارکس کدامند؟

مدیریت استرس در معاملات فارکس، داشتن استراتژی- سرمایه گذاری نکردن با پول قرضی- سرمایه گذاری با مبلغ کم- کنار آمدن با فرصت های از دست داده شده.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات بسته شده است !