0

بورس کالا Commodity Exchange

بورس کالا
بازدید 131

مقدمه:

حتما اسم بورس کالا را تا به حال شندیده اید. در این بورس معاملات بر روی کالا ها انجام می شود. کالا و محصولات مختلفی در این بورس از مواد خام محصولات گرفته تا محصول نهایی معامله می شود.

بورس کالا Commodity Exchange:

در اقتصاد برای بورس کالا اینگونه تعریف شده است، که بازاری تشکل یافته و مستقلی که در آن کالاهای معینی مورد معامله قرار می گیرد. در این بورس کالاهایی پذیرش می شوند که استانداردهای لازم و قوانین بازار بورس را رعایت کرده باشند. پس از آنکه کالا در این بورس پذیرش شد افراد از طریق کارگزاری ها می توانند معاملات خود را در این بازار انجام دهند.

بورس ایران دارای چهار بازار از جمله بورس اوراق بهادار، بورس کالا، بورس انرژی و فرابورس می باشد که این بورس یکی از 4 بازار بورس در ایران است.  نخستین بورس کالای ایران بورس فلزات در سال 1382 وپس از آن بورس کالای کشاورزی در سال 1383 فعالیت خود را آغاز نمودند.

با تصمیم شورای عالی بورس در سال 1385 بورس فلزات با بورس کشاورزی ادغام و بورس کالای ایران تشکیل شد و در سال 1386 فعالیت خود را رسما آغاز نمود. این بازار کاملا قانونمند، سازمان یافته و شفاف است که محصولات و کالا های مختلفی در آن معامله می شود.

از محصولات پتروشمی، انواع فلزات، خودرو، فرآورده های نفتی، سیمان گرفته تا کلی محصولات دیگر را می توان در بورس کالا معامله کرد.

بیشتر بدانید: دریافت سیگنال فارکس رایگان

 بورس فلزات

سرمایه گذاران برای فعالیت در  این بورس حتما باید این کد را دریافت کنند. این کد با کد بورسی متفاوت می باشد.

مراحل دریافت کد بورس کالا:

معامله گران برای ورود و معامله کردن در بورس کالا باید کد این بورس را دریافت کنند. این کد را هم بصورت آنلاین و هم بصورت حضوری می توان از کارگزاری های دریافت نمود. باید توجه نمود که هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند تنها در یک کارگزاری برای دریافت کد کالا اقدام نماید.

اگر شخصی کد کالایی از یکی از کارگزاری ها دریافت نمود؛ و بخواهد در یک کارگزاری دیگری برای دریافت این کد باید ثبت نام کند. ابتدا باید انصراف خود را از کارگزاری اول که این کد را دریافت کرده ثبت نماید.

مراحل ثبت نام و دریافت این کد بورس راحت می باشد که در زیر برای شما شرح داده خواهد شد.

معامله گر ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت خود را تکمیل نماید.

مراجعه به سایت ebego.ir ثبت نام و بارگزاری مدارک مربوطه در این سایت

افتتاح حساب وکالتی و لینک کردن آن به حساب معاملاتی. برای افتتاح حساب وکالتی هم بصورت آنلاین و هم بصورت مراجعه حضوری به بانک می توانید اقدام نمایید.

 دریافت کد معاملاتی بورس کالا

پس از اتمام مراحل ثبت نام این کد به همراه شماره مشتری برای معامله گر پیامک می شود.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش فارکس را از کجا شروع کنیم؟

مزایای معامله از بورس کالا

نکته حائز اهمیت و بسیار مهم قبل از ثبت نام این کد بورس، این است که معامله گر از قبل کد بورسی داشته باشد. این کد از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می شود و با کد بورس کالا کاملا متفاوت است.

مزایای معامله از بورس کالا:

  • طبق قانون فروش کالا از طریق بورس کالا مشمول 10 درصد معاف مالیاتی است.
  • طبق قانون خرید و فروش کالا از طریق بورس کالا معاف از تشریفات و مقررات مزایده و مناقصه می باشد.
  • طبق قانون قیمت گذاری دولتی در بورس کالا بر روی کالاها مشمول معافیت است.

بازار های مالی بورس کالا:

در بورس کالا بازارهای مالی از سه زیر مجموعه اصلی تشکیل شده است که شامل ( صندوق های کالایی) ( گواهی سپرده کالایی) و ( سلف موازی استاندارد) که با هدف جذب هر چه بیشتر سرمایه در بازار بورس کالا شکل گرفته اند.

صندوق های کالایی:

یکی از ابزار های مالی نوین جهت جذب سرمایه صندوق کالایی قابل معامله است که به سرمایه گذاران این امکان را می دهد که با خریداری اوراق این صندوق ها به جای نگهداری کالا، هزینه های حمل و نقل، خسارت های احتمالی و هزینه های انبارداری را کاهش دهند.

صندوق های کالایی

سرمایه گذراران با خریدن اوراق صندوق های کالایی در عین داشتن کالای مورد نظر نگهدای آن را نیز بر عهده خود ندارند. صندوق های کالایی وجوه گردآوری شده را در کالایی خاص سرمایه گذاری می کنند و سرمایه گذاران اقدام به خرید واحد های صندوق می کنند.

گواهی سپرده کالایی:

اوراق بهاداری است که مالکیت آن دارنده مقدار معینی از کالاست پشتوانه گواهی سپرده کالایی قبض انبار استانداردی است که انبارهای مورد تایید بورس کالا صادر می کند. مالک کالا پس از امانت گذاشتن کالا در یکی از انبارهای مورد پذیرش بورس کالا گواهی سپرده کالایی از سوی انباردار صادر شده و به مالک کالا تحویل داده می شود.

پس از صدور گواهی، مالک می تواند به یکی از کارگزاران این بورس مراجعه؛ و پس از ارائه گواهی سپرده به کارگزاران تقاضای فروش کالا یا محصول خود در بورس کالا را نماید.

قرارداد سلف موازی استاندارد:

فروشنده کالا همانند قرارداد سلف بهای کالایی را که در آینده تحویل خواهد داد را نقدا دریافت می کند. برخلاف قرارداد سلف فروشنده کالا این اوراق را می تواند در بازار ثانویه قبل از سر رسید در بورس بفروشد.

پشتوانه اوراق سلف موازی محصول تولیدی قابل انتشار است. ویژگی های اوراق سلف موازی می توان به سر رسیدهای عموما یک ساله، تامین مالی برای بلند مدت، بهره گیری از سرمایه عمومی، سود تضمینی برای سرمایه گذار و امکان معامله ثانویه اشاره کرد.

بازار مشتقه بورس کالا:

بازار مشتقه با ابزارهایی مانند قراردادهای آتی و اختیار معامله، تنوع گسترده ای برای معامله گران و سرمایه گذاران ایجاد کرده است. بازار مشتقه یک دارایی پایه که قراردادها بروی آن بسته می شوند تعریف شده است.

بازار مشتقه بورس کالا

این دارایی پایه می تواند هر نوع محصول یا کالایی مثل محصولات کشاورزی، انواع فلزات، فراورده های نفتی باشد. در این بورس، قراردادهای آتی برای اولین بار بر روی سکه و زعفران و بعد از مدتی بر روی پسته و زیره شکل گرفت.

بازار فیزیکی بورس کالا:

از بخش های بسیار مهم این بورس می توان به بخش بازار فیزیکی اشاره کرد. تحویل کالا در بازار فیزیکی شبیه به بازار سنتی است؛ که قوانین بخصوص خود را دارد. در بازار فیزیکی عرضه کنندگان و مصرف کنندگان با قوانین حاکم بر این بورس و شفافیت در قیمت ها با یکدیگر وارد معامله می شوند.

بازارهای بورس کالای ایران

  1.  بازار فرعی
  2.  بازار فیزیکی
  3. بازار مشتقه
  4. بازار مالی
  5. محصولات صنعتی
  6. قراردادهای آتی
  7. سلف موازی و استاندارد
  8.  محصولات پتروشیمی
  9. قرارداد اختیار معامله
  10. گواهی سپرده کالایی
  11. محصولات کشاورزی
  12. صندوق های کالایی
  13. فرآورده های نفتی

بازار این بورس را می توان بطور خلاصه در بالا مشاهده کرد.

نتیجه گیری:

در بازار بورس کالا ابزار مختلفی در اختیار سرمایه گذاران و معامله گران قرار گرفته است. جذب سرمایه در بازار این بورس، بازار های امن جدیدی را برای سرمایه گذاران فراهم می آورد.

شفافیت و قانونمند بودن بازار این بورس اعتماد خاصی را برای طرفین معامله بوجود آورده است. مرجع بودن قیمت ها در این بورس همه فعالان بازار را منتظر کشف قیمت نگه میدارد تا بازاری هم تراز و موازی بورس کالا رقم بخورد.

سوالات متداول:

بورس کالا چه مکانی است؟

بازاری تشکل یافته و مستقلی که در آن کالاهای معینی مورد معامله قرار می گیرد.

در بورس کالا چه کالاهایی پذیرش می شوند؟

در  این بورس کالاهایی پذیرش می شوند؛ که استانداردهای لازم و قوانین بازار بورس را رعایت کرده باشند. پس از آنکه کالا در این بورس پذیرش شد؛ افراد از طریق کارگزاری ها می توانند معاملات خود را در این بازار انجام دهند.

آیا داشتن کد بورسی قبل از گرفتن کد بورس کالا اجباری است؟

بله سرمایه گذاران برای فعالیت در این بورس حتما باید از قبل کد این بورس را دریافت کنند. این کد با کد بورسی متفاوت می باشد.

از بروکرها چه می دانید؟ بهترین بروکرهای فارکس

مراحل دریافت کد بورس کالا چگونه است؟

معامله گر ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت خود را تکمیل نماید. مراجعه به سایت ebego.ir ثبت نام و بارگزاری مدارک مربوطه در این سایت، افتتاح حساب وکالتی و لینک کردن آن به حساب معاملاتی.

مزایای معامله کردن از طریق بورس کالا چیست؟

طبق قانون فروش کالا از طریق این بورس مشمول 10 درصد معاف مالیاتی است. طبق قانون خرید و فروش کالا از طریق این بورس معاف از تشریفات و مقررات مزایده و مناقصه می باشد. طبق قانون قیمت گذاری دولتی در این بورس مشمول معافیت است.

بازار های مالی بورس کالا کدامند؟

در این بورس بازارهای مالی از سه زیر مجموعه اصلی تشکیل شده است که شامل ( صندوق های کالایی) ( گواهی سپرده کالایی) و ( سلف موازی استاندارد) که با هدف جذب هر چه بیشتر سرمایه در بازار این بورس شکل گرفته اند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.