آموزش پرایس اکشن

برای هر تحلیل گر، آموزش پرایس اکشن جهت بدست آوردن نتایج بهتر، می تواند به عنوان یک اولویت محسوب شود. یادگیری این سبک از تحلیل به شما کمک می کند تا با دیدی وسیع تر و بهتر به بازار نگاه کنید و جزئیات بیشتری را روی نمودارها ببینید.در این مقاله قصد داریم تا شما را با این سبک تحلیلی محبوب آشنا کنیم.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن در واقع یک سبک تحلیل است. در این سبک تحلیل شما از وجود اندیکاتور های معمول بی نیاز خواهید شد و صرفا بر اساس رفتار و سنتیمنت بازار تحلیل های خود را انجام خواهید داد . در واقع در این سبک شما ناخودآگاه با کنار گذاشتن اندیکاتور ها به جزئیات بیشتری در بازار توجه می کنید .

همچنین بخوانید: انواع اندیکاتورها

روندها را بهتر متوجه می شوید و در نهایت ورود های بهینه تر را خواهید داشت. به همراه حد زیان های کوچکتر. زیرا زمانی که شما از اندیکاتورها جهت گرفتن سیگنال فارکس و ورود به معاملات خود استفاده می کنید؛ به خاطر تاخیری که در اندیکاتور ها وجود دارد ؛اجبارا باید از حد ضرر های بزرگتری استفاده کنید. پس آموزش پرایس اکشن از تمامی جهات می تواند برای شما سودمند باشد.

اگر نمیدانید فارکس چیست؛ پیشنهاد می کنیم مقالات موجود در سایت درخصوص آموزش فارکس را از کجا شروع کنیم؟ را مطالعه کنید.

اصول اولیه و مهم در آموزش پرایس اکشن:

مهمترین اصل در پرایس اکشن، پیدا کردن حمایت ها و مقاومت ها ی مهم بازار رسیدن به سطوح کلیدی بازار است .چرا که با رسیدن قیمت به این سطوح، می توانید شاهد دیدن واکنش های مناسبی باشید و در صورت ورود به معامله ریسک به ریواردهای مناسبی را کسب کنید .

پیدا کردن سطوح مهم :

یکی از سطوحی که می توانید از آن به عنوان یک سطح مهم در نمودار استفاده کنید سطوح فلیپ هستند . سطوح فیلیپ سطوحی هستند که قبل از شکسته شدن به تعداد دفعات زیادی مانع از حرکت قیمت شده اند این سطوح بعد از شکسته شدن بسیار پر قدرت می شوند و می توانند گزینه های خوبی برای گرفتن موقعیت های معاملاتی در برگشت قیمت به آنها باشند.
به تصویر زیر توجه کنید.

پیدا کردن سطوح مهم

در تصویر بالا مشاهده می کنید که سطح مورد نظر قبل از اینکه شکسته شود چندین بار توانسته تا قیمت را به سمت بالا پرتاب کند با هر بار پرتاب قیمت به سمت بالا از قدرت سطح مورد نظر کاسته شده تا در نهایت این سطح شکسته شده و بعد از شکست در بازگشت قیمت توانسته به زیبایی مانع از بالا رفتن مجددا قیمت در دو مرتبه شود .

اینجاست که می توانید اهمیت سطوح کلیدی مانند فلیپ را متوجه شوید . این سطوح را در هر تایم فریمی می توانیم پیدا کنیم اما هر چه تایم فریم را بالاتر ببریم سطوحی که پیدا می کنیم از درجه اعتبار بیشتری برخوردار است .

برای مطالعه بیشتر: بهترین بروکرهای فارکس

تشخیص روند در پرایس اکشن :

در آموزش پرایس اکشن در فارکس یکی از مهمترین عناصر تشخیص روند است. به اصطلاح معروف تحلیل گران روند دوست شماست؛ و شما باید دائما به دنبال پیدا کردن موقعیت های معاملاتی در جهت روند روند قالب بازار باشید . برای اینکار مطابق با تعاریف کلاسیک بازار روند ها را در بازار پیدا کنید .

در حمایت هایی که در جهت روند صعودی پیدا میکنید؛ به دنبال گرفتن موقعیت های خرید باشید. و در مقاومت هایی که در جهت روند نزولی پیدا می کنید به دنبال گرفتن موقعیت های فروش باشید.

به تصاویر زیر توجه کنید:

تشخیص روند در پرایس اکشن

در تصویر فوق حمایت های موجود را با حرف S به معنای SUPPORT مشخص کرده ایم. در اینجا شما شاهد یک روند صعودی هستید. می بینید که با مشخص کردن حمایت ها در نزدیکی حفره ها هر گاه که قیمت به حفره مورد نظر نزدیک شده است شاهد واکنش قیمت بوده ایم .

حمایت های موجود را با حرف S به معنای SUPPORT

در تصویر بالا نیز شاهد یک روند نزولی هستیم. در این تصویر مقاومت ها را با حرف R به معنای RESISTANCE مشخص شده اند. هر بار که قیمت به نزدیکی مقاومت ها رسیده است؛ شاهد این بوده ایم که قیمت ریجکت شده و به سمت پایین حرکت کرده است .

الگو ها در آموزش پرایس اکشن :

مورد مهم بعدی در آموزش پرایس اکشن شناخت الگو ها و دیدن آنها بروی قیمت است . الگوهای قیمیتی به صورت کلی شامل دو دسته الگوهای ادامه دهنده و الگوهای برگشتی می شوند. شما می توانید از الگو های قیمتی در جهت گرفتن موقعیت های معاملاتی بروی حمایت ها و مقاومت ها استفاده کنید در واقع از این الگو ها به عنوان تریگرهای ورود یا همان دلایل ورود بهره ببرید .

الگوهای برگشتی :

این دسته از الگو ها دارای طیف وسیعی هستند. مانند: الگو های مثلث ،کنج ها ، دو قلو ها ، سروشانه و مشتقات این الگو ها که هر کدام از آنها به تنهایی می تواند دلیل خوبی برای ورود به یک موقعیت معاملاتی باشد.

الگوهای ادامه دهنده :

از الگوهای قرار گرفته در این دسته می توانیم از الگوهای مثلث متقارن، مستطیل ها و پرچم ها نام ببریم .

الگوهای کندلی :

شما می توانید برای ورود به معاملات در حمایت ها و مقاومت ها به عنوان یک دلیل ورود از الگوهای کندلی نیز استفاده کنید .الگوهای کندلی نیز مانند الگو های قیمتی دارای دو دسته الگوهای برگشتی و ادامه دهنده هستند؛ که بیشتر الگو های برگشتی کندلی مورد استفاده قرار می گیرند و رایج تر هستند. الگو های کندلی از حالت تک کندلی آغاز شده و میتوانند حتی تا چندین کندل در کنار یکدیگر تشکیل یک الگوهای کندلی را بدهند .

تایم فریم در آموزش پرایس اکشن:

یکی از موضوعاتی که بسیار دارای اهمیت است؛ بحث تایم فریم ها در پرایس اکشن است .یک پرایس اکشن کار به صورت مداوم در میان تایم فریم ها در حال چرخش است تا بتواند به دقیق ترین تحلیل ممکن دست پیدا کند. در واقع برای اینکه بتوانید از روش پرایس اکشن بدرستی استفاده کنید؛ باید به صورت چند تایم فریمی تحلیل های خود را انجام دهید.

و صرفا روی یک تایم تمرکز نکنید؛ اینکار باعث می شود شما شرایط درست را در تایم فریم های دیگر متوجه نشوید. و به اتباه وارد یک معامله غلط شوید؛ که در نهایت این موقعیت چیزی جز زیان برای شما به همراه نخواهد داشت . سعی کنید همیشه حداقل از سه تایم فریم برای تحلیل های خود استفاده کنید.

تایم فریم در آموزش پرایس اکشن

این سه تایم فریم انتخابی را باید به صورت متوالی و پشت سر هم انتخاب کنید؛ تا بتوانید نتیجه بهتری را کسب کنید . همیشه برای بررسی بازار از تایم فریم بالاتر تحلیل خود را آغاز کرده و به سمت تایم فریم های پایین تر حرکت کنید.

خطوط روند در آموزش پرایس اکشن :

ابزاری دیگری که می توانید در پرایس اکشن برای ترسیم سطوح حمایت و مقاومت استفاده کنید؛ خط روند است . ترسیم خطوط روند می توانند موقعیت های مناسبی را برای ورود به معاملات برای شما ایجاد کنند. کشیدن صحیح خط روند خود موضوعی است ؛که می تواند در گرفت موقعیت های صحیح به شما کمک کند.

خط روند صعودی :

برای کشیدن خط روند صعودی باید از ترسیم حفره ها به یکدیگر استفاده کنید. سعی کنید حفره هایی را انتخاب کنید که به صورت واضح و کامل، چرخش قیمت در آنها اتفاق افتاده باشد. نکته ای که در کشیدن خط روند صعودی می توانید مد نظر قرار دهید؛ این است که همیشه سعی کنید دو حفره آخر را برای کشیدن خط روند در نظر بگیرید. دقت کنید شکسته شدن خط روند به معنای تغییر روند نیست زمانی تغییر روند رخ می دهد که ساختار صعودی شما نقض شود .

خط روند نزولی :

برای کشیدن خط روند نزولی نیز باید قله ها را به یکدیگر وصل کنید در کشیدن خط روند نزولی نیزاز دو قله آخر قیمت استفاده کنید.

معایب پرایس اشکن:

معایب سبک پرایس اکشن(price Action) چیست؟، در ابتدا برای آشنایی با پرایس اکشن و  تحلیل حرکات قیمت و الگوهای نموداری بدون استفاده از اندیکاتورهای فنی تمرکز دارد، نیز مانند هر روش معاملاتی دیگر، معایب خاص خود را دارد. در اینجا چند مورد از معایب این سبک را بررسی می‌کنیم:

1.ذهنی بودن تحلیل:

   – تحلیل پرایس اکشن بسیار ذهنی است و تفسیر آن به تجربه و دیدگاه فردی معامله‌گر بستگی دارد. و در آموزش پرایس اشکن در فارکس دو معامله‌گر ممکن است از یک نمودار نتیجه‌گیری‌های متفاوتی داشته باشند.

2. نیاز به تجربه زیاد:

   – برای تسلط بر پرایس اکشن و درک درست اینکه اصلا پرایس اکشن (Price Action) چیست؟ و درک حرکات قیمت، نیاز به تجربه و تمرین زیادی است. معامله‌گران مبتدی ممکن است در ابتدا با چالش‌های زیادی مواجه شوند.

3. عدم قطعیت:

   – همانند سایر روش‌های تحلیل،بعد ازآشنایی با پرایس اکشن نیز نمی‌تواند آینده بازار را با قطعیت پیش‌بینی کند. این روش تنها احتمالات را بر اساس الگوهای گذشته ارائه می‌دهد.

4. زمان‌بر بودن:

   -آموزش پرایس اکشن در فارکس و  تحلیل پرایس اکشن می‌تواند زمان‌بر باشد، زیرا معامله‌گر باید به صورت دستی نمودارها را بررسی و الگوها را شناسایی کند. این ممکن است برای کسانی که وقت کافی ندارند، مشکل‌ساز باشد.

5. عدم استفاده از ابزارهای اضافی:

   – برخی از معامله‌گران ممکن است استفاده از اندیکاتورها و ابزارهای تحلیلی اضافی را مفید بدانند. پرایس اکشن این ابزارها را نادیده می‌گیرد که ممکن است باعث از دست رفتن برخی سیگنال‌های مفید شود.

6. چالش‌های روانشناختی:

   – معامله‌گران پرایس اکشن باید به خود اعتماد داشته باشند و تصمیمات سریعی بگیرند. این می‌تواند به خصوص در شرایط نوسانی بازار، باعث استرس و فشار روانی زیادی شود.

7. معامله در بازه‌های زمانی کوتاه:

   – پرایس اکشن برای معامله در بازه‌های زمانی کوتاه (مانند نمودارهای ساعتی یا دقیقه‌ای) مناسب است، اما برای تحلیل بلندمدت ممکن است کارایی کمتری داشته باشد.

8. نیاز به نظارت مداوم:

   -شاید سوال پیش بیاد که این سبک پرایس اکشن ( ( Price Action چیست ؟ که این همه این سبک نیاز به نظارت مداوم بر نمودارها دارد تا بتوان تغییرات و الگوهای جدید را به موقع شناسایی کرد. این امر ممکن است برای برخی معامله‌گران که نمی‌توانند زمان زیادی را صرف تحلیل بازار کنند، مشکل‌ساز باشد.

این معایب نشان می‌دهند که هرچند پرایس اکشن یک روش تحلیل قوی و محبوب است، اما معامله‌گران باید با درک کامل که اصلا پرایس اکشن چیست؟ و با اطلاع  از چالش‌ها و محدودیت‌های آن، از این روش استفاده کنند.

کلام پایانی :

مطالبی را که در مقاله آموزش پرایس اکشن خواندید مربوط به پرایس اکشن به سبک کلاسیک است. ما در آموزش پرایس اکشن زیر مجموعه های زیادی مانند: سبک عرضه و تقاضا سبک RTM سبک ICT و درگیر سبک ها که بر پایه اوردر بلاک ها و الیوم پروفایل ها هستند را داریم. اما برای آموزش پرایس اکشن پیشرفته در ابتدا باید آموزش پرایس اکشن کلاسیک را بیاموزید تا بتوانید سبک های گفته شده را بهتر درک کنید.

 

مطالب مرتبط:

الگوی کندل فرفره

الگوی ستاره دنباله دار

آموزش رفع محدودیت تعداد اندیکاتور تریدینگ ویو

 

سوالات متداول  

  1. پرایس اکشن چیست؟
    پرایس اکشن سبکی است که تکیه بر آنالیز بازار بدون استفاده از اندیکاتور ها را دارد .
  2. چقدر زمان می برد تا در آموزش پرایس اکشن حرفه ای شویم ؟
    آموزش پرایس اکشن کاملا بستگی به استعداد شما و میزان زمانی که برای یادگیری میگذارید مرتبط است و برای هر فرد متفاوت است.
  3. آیا آموزش پرایس اکشن سبک قدرتمندی است؟
    آموزش پرایس اکشن در عین سادگی یکی از قوی ترین سبک های تحلیلی به حساب می آید.
  4. با آموزش پرایس اکشن چه بازارهایی را می توان تحلیل کرد ؟
    پرایس اکشن مختص بازار خاصی نیست. و شما با استفاده از پرایس اکشن می توانید هر بازاری را تحلیل کنید.
  5. چه تایم فریم هایی برای تحلیل پرایس اکشن مناسب تر است؟
    آموزش پرایس اکشن در تمامی تایم فریم ها کارایی دارد. چرا که شما باید از آن به صورت مولتی تایم فریم استفاده کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات بسته شده است !