2

سرمایه گذار تدافعی

سرمایه گذار تدافعی
بازدید 136

امروزه افراد برای جلوگیری از تورم و حفظ ارزش سرمایه خود در بازار های مختلف از سرمایه گذاری تدافعی استفاده می کنند. این سرمایه گذاری ممکن است در بازارهای مالی همچون فارکس، بورس و ارزهای دیجیتال باشد یا بازارهای دیگری که سرمایه گذاری در آنها برای سرمایه گذار سودمند باشد. فارکس چیست و  آموزش فارکس را از کجا شروع کنیم؟ اگر میخواهید بدانید سرمایه گذار تدافعی چیست تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سیگنال فارکس تضمینی

بهترین بروکر فارکس

سرمایه گذار کیست؟

به بیان ساده می توان سرمایه گذار را اینگونه تشریح کرد، شخصی که پول و سرمایه خود را به شخص یا جایی می سپارد و انتظار دارد در آینده سود بدست آورد سرمایه گذار گفته می شود. علت اصلی سرمایه گذار برای سرمایه گذاری رشد سرمایه و کسب سود می باشد.

سرمایه گذار می تواند یک سازمان، شرکت یا فرد باشد که با هدف کسب سود و رشد سرمایه خود اقدام به سرمایه گذاری  می کند. سرمایه گذاران اهداف سرمایه گذاری خود را نسبت به شخصیت و دید خود می توانند به کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انتخاب کنند که در این بین معمولا سرمایه گذران جهت سرمایه گذاری دید بلند مدت را انتخاب می کنند.

سرمایه گذاری با دید بلند مدت از مزایای متعددی برخوردار است که سرمایه گذاران بزرگ از آن بهره میبرند.

امروزه سرمایه گذاری در دنیا به دلیل سود بسیار بالایی که نصیب افراد می کند مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفته است و افراد سعی می کنند در کنار شغل خود به سرمایه گذاری بپردازند. سرمایه گذاری مطمئن و درست می تواند زندگی افراد را تغییرمثبت دهد.

بیشتر بخوانید: قراردادهای مالی

خیلی از افراد سرمایه گذاری را با معامله گری اشتباه می گیرند، چرا که در معامله گری دید افراد کوتاه مدت می باشد و معامله گر به دنبال سودهای کم اما تعداد معاملات زیاد می باشند. تفاوت کوچکی بین سرمایه گذاری و معامله گری وجود دارد که اغلب مورد توجه چندانی قرار نمی گیرد. سرمایه گذاری نیز نوعی معامله گری بحساب می آید.

ریسک سرمایه گذار تدافعی رابطه مستقیمی با بازده مورد انتظار سرمایه گذار دارد چرا که سرمایه گذاری همیشه در معرض ریسک های متعدد قرار دارد، این ریسک ها میزان ریسک سرمایه گذاری را نشان می دهد. ریسک بیشتر برای سرمایه گذار تدافعی بازدهی مورد انتظار او را بالاتر می برد به همین خاطر سرمایه گذار دو موقیعیت سرمایه گذاری در پیش رو دارد که انتخاب کند، یکی سرمایه گذاری با ریسک بیشتر اما بازدهی بالاتر، دوم سرمایه گذاری با ریسک کمتر که سود کمتری هم به مراتب نصیب سرمایه گذار می کند.

سرمایه گذار تدافعی یا دفاعی

هدف اصلی سرمایه گذاران و معامله گران در ابتدا حفظ سرمایه و بعدا کسب سود می باشد. سرمایه گذاران همیشه به دنبال استراتژی هستند که ریسک کمتری داشته باشند. سرمایه گذاری تدافعی یک نمونه از این استراتژی ها است که به دنبال کاهش ریسک سرمایه گذاری است.

سرمایه گذار تدافعی به دنبال موقیعتی با ریسک پایین و بازدهی مناسب می باشد. هدف از طراحی سرمایه گذاری تدافعی ابتدا حفظ اصل سرمایه و سپس رشد و کسب سود برای سرمایه گذار می باشد. بسیاری از افراد و سرمایه گذارانی که اهل ریسک کردن نمی باشند یعنی به اصطلاح ریسک گریز هستند از استراتژی سرمایه گذاری تدافعی استفاده می کنند. از نمونه های استراتژی سرمایه گذاری تدافعی می توان اوراق قرضه کوتاه مدت ( اسناد خزانه) و صندوق های درآمد ثابت روز شمار که در بازار بورس قابل معامله هستند و نوسانات بازار تاثیری بر قیمت آنها ندارد اشاره کرد.

سرمایه گذاری تدافعی یکی از گزینه های مناسب برای مدیریت سرمایه در سبد سهام لحاظ می شود که سرمایه گذاران را از ضررهای ناشی از رکود عمده بازار محافظت نماید.

سرمایه گذاری تهاجمی:

بر خلاف سرمایه گذاری تدافعی، سرمایه گذاری تهاجمی تمرکز بالایی بر بازدهی مورد انتظار سرمایه گذار دارد این نوع سرمایه گذاری از ریسک خیلی بالایی برخوردار است. سرمایه گذار تهاجمی باید بتواند ریسک های بسیار بالایی را تحمل کند، سرمایه گذاران ریسک پذیر معمولا از این استراتژی استفاده می کنند و به هیچ عنوان به سرمایه گذار ریسک گریز پیشنهاد نمی شود وارد همچین استراتژی شود. یک سرمایه گذار تهاجمی مدیریت فعال تری نسبت به سرمایه گذار تدافعی نیاز دارد چرا که بسته به شرایط بازار با نوسانات بیشتری درگیر است.

سرمایه گذار تهاجمی علاقه شدیدی به ارز های دیجیتال شناخته نشده، شرکت های کوچک و طرح های استارتاپی دارند چرا که آنها هیچ گونه ترسی برای ورود و سرمایه گذاری ندارند که بخواهند به این موضع فکر کنند که سرمایه و دارایی خود را از دست می دهند.

سرمایه گذار میانه:

سرمایه گذاری میانه در تلاش است تعادلی بین بازدهی و ریسک برای سرمایه گذار ایجاد کند. فشار ریسک در حساب میانه پایین است و همچنین بالاترین بازدهی و پتانسیل در نظر گرفته نمی شود. در استراتژی میانه بخش کوچکی از پرتفوی سرمایه گذار به سرمایه گذاری تهاجمی و بقیه پرتفوی به سرمایه گذاری تدافعی اختصاص می یابد تا بازدهی بالا و ریسک پایین برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد.

مزایای سرمایه گذار تدافعی

اگر بخواهیم مزایای سرمایه گذاری در ایران را با توجه به تحریم ها و تورم بررسی کنیم می توان گفت با سرمایه گذاری ارزش منابع مالی و دارایی سرمایه گذار حفظ می شود و از تورم به جود آمده می تواند در امان باشد. سرمایه گذاری باید در بخش های درست انجام شود چرا که بدون دانش و تجربه و همینطور بدون تحقیق نه تنها سرمایه گذاری باعث رشد دارایی و رسیدن به سود نمی شود؛ بلکه می تواند به سرمایه گذار ضرر جبران ناپذیری ایجاد کند.

اما برعکس این موضوع نیز وجود دارد که اگر سرمایه گذار در جایی درست و مطمئن سرمایه گذاری کند در آینده دور یا نزدیک علاوه بر اینکه ارزش سرمایه وی حفظ شده و از تورم عقب نمانده می تواند شاهد رشد دارایی و رسیدن به سود شود.

مزایا و معایب:

استراتژی سرمایه‌گذاری تدافعی یک رویکرد محافظه‌کارانه در سرمایه‌گذاری است که به دنبال حفظ سرمایه و کسب سود معقول با ریسک پایین است. در اینجا به بررسی مزایا و معایب این نوع سرمایه‌گذاری می‌پردازیم:

مزایا:

  1. حفظ سرمایه:

   – یکی از اصلی‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری تدافعی، حفظ سرمایه و جلوگیری از زیان‌های بزرگ در بازارهای نوسانی و نامطمئن است.که شما بایستی با مطالعه و بررسی فراوان بهترین سهام برای سرمایه گذار تدافعی را پیدا کنید.

  1. ریسک پایین:

   – شاید بگویند سرمایگذارچیست؟ سرمایه‌گذاران تدافعی معمولاً در دارایی‌های کم‌ریسک مانند اوراق قرضه، سهام شرکت‌های با ثبات و سودآور، و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی سرمایه‌گذاری می‌کنند که ریسک کمتری دارند.

  1. درآمد پایدار:

   – سرمایه‌گذاری در دارایی‌های کم‌ریسک معمولاً درآمد ثابت و پایداری را از طریق سود تقسیمی یا بهره فراهم می‌کند.و این همان تعریف منظور از سهام تدافعی چیست؟،را نیز میتوانیم بگوییم.

  1. تنوع‌پذیری:

   – سرمایه‌گذاران تدافعی معمولاً پورتفوی خود را به طور گسترده تنوع می‌بخشند تا ریسک‌های خاص صنعت یا شرکت را کاهش دهند.

  1. استرس کمتر:

   – با داشتن استراتژی تدافعی، سرمایه‌گذاران کمتر دچار استرس و نگرانی درباره نوسانات شدید بازار می‌شوند.

 معایب:

  1. **بازدهی پایین‌تر:**

   – سرمایه‌گذاری‌های تدافعی معمولاً بازدهی کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تر دارند. این می‌تواند به معنی فرصت‌های از دست رفته برای کسب سودهای بالاتر باشد.

  1. تورم:

   – درآمدهای ثابت از دارایی‌های کم‌ریسک ممکن است نتوانند به خوبی با نرخ تورم همگام شوند و طوری استراتژی سرمایگذاری تدافعی را بچینید که  باعث کاهش قدرت خرید سرمایه‌گذار در بلندمدت نشود.

  1. فرصت‌های از دست رفته:

   – با تمرکز بر دارایی‌های کم‌ریسک، سرمایه‌گذار ممکن است فرصت‌های سرمایه‌گذاری با رشد بالا را از دست بدهد.

  1. عدم تنوع کامل:

   – در برخی موارد تمرکز کردن بر بهترین سهام برای سرمایگذاری تدافعی به عدم تنوع کافی بودن منجر شود، که خود می‌تواند ریسک‌هایی به همراه داشته باشد.

  1. وابستگی به وضعیت اقتصادی:

   – دارایی‌های تدافعی ممکن است به شدت تحت تأثیر وضعیت اقتصادی کلی قرار بگیرند این خود تعریفی دیگر از سرمایگذار تدافعی چیست ؟. برای مثال، اوراق قرضه ممکن است با تغییرات نرخ بهره تحت تأثیر قرار گیرند.

سرمایه‌گذاری تدافعی می‌تواند برای افرادی که به دنبال حفظ سرمایه و کسب درآمد ثابت و پایدار هستند که حدودا همان تعریف منظو از سهام تدافعیچیست را بیان میکند و بسیار مناسب میباشد. این استراتژی به خصوص برای کسانی که نزدیک به بازنشستگی هستند یا تحمل ریسک کمتری دارند، کاربرد دارد. با این حال، سرمایه‌گذاران باید به معایب آن نیز توجه داشته باشند و استراتژی‌های خود را بر اساس اهداف مالی و تحمل ریسک خود تنظیم کنند.

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی شد شما را با سرمایه گذار تدافعی، سرمایه گذار تهاجمی و سرمایه گذار میانه آشنا کنیم. سرمایه گذار باید با توجه به شخصیت و هدف خود استراتژی سرمایه گذاری و معاملاتی خود را انتخاب کند. اگر سرمایه گذار اهل ریسک کردن نباشد باید استراتژی سرمایه گذار تدافعی را که ریسک کم و بازدهی کمی دارد انتخاب کند و اگر سرمایه گذار ریسک پذیری است می تواند از استراتژی سرمایه گذاری تهاجمی که ریسک بالا و بازدهی بالاتری نسبت به سرمایه گذار تدافعی دارد را اتخاذ کند. در این بین اگر سرمایه گذار شخصیتی بین ریسک گریز و ریسک پذیر داشت می تواند از سرمایه گذاری میانه استفاده کند که ریسک کم و بالاترین بازدهی و پتانسیل در نظر گرفته نمی شود را انتخاب کند.

 

مطالب بیشتر:

روانشناسی معامله گری

سهام مدیریتی چیست

کسب درآمد دلاری در ایران

 

سوالات متداول:

  1. سرمایه گذار کیست؟
    شخصی که پول و سرمایه خود را به شخص یا جایی می سپارد و انتظار دارد در آینده سود بدست آورد سرمایه گذار گفته می شود. علت اصلی سرمایه گذار برای سرمایه گذاری رشد سرمایه و کسب سود می باشد.
  2. سرمایه گذار تدافعی کیست؟
    سرمایه گذاران همیشه به دنبال استراتژی هستند که ریسک کمتری داشته باشند. سرمایه گذاری تدافعی یک نمونه از این استراتژی ها است که به دنبال کاهش ریسک سرمایه گذاری است. سرمایه گذار تدافعی به دنبال موقیعتی با ریسک پایین و بازدهی مناسب می باشد.
  3. سرمایه گذاری تهاجمی چگونه است؟
    بر خلاف سرمایه گذاری تدافعی، سرمایه گذاری تهاجمی تمرکز بالایی بر بازدهی مورد انتظار سرمایه گذار دارد این نوع سرمایه گذاری از ریسک خیلی بالایی برخوردار است. سرمایه گذار تهاجمی باید بتواند ریسک های بسیار بالایی را تحمل کند.
  4. سرمایه گذار میانه چه گونه است؟
    سرمایه گذاری میانه در تلاش است تعادلی بین بازدهی و ریسک برای سرمایه گذار ایجاد کند. فشار ریسک در حساب میانه پایین است و همچنین بالاترین بازدهی و پتانسیل در نظر گرفته نمی شود.
  5. مزایای سرمایه گذاری چیست؟
    با سرمایه گذاری ارزش منابع مالی و دارایی سرمایه گذار حفظ می شود و از تورم به جود آمده می تواند در امان باشد.
  6. ویژگی سرمایه گذار تهاجمی در چیست؟
    سرمایه گذار تهاجمی باید بتواند ریسک های بسیار بالایی را تحمل کند، یک سرمایه گذار تدافعی مدیریت فعال تری نسبت به سرمایه گذار تدافعی نیاز دارد چرا که بسته به شرایط بازار با نوسانات بیشتری درگیر است. سرمایه گذار تهاجمی علاقه شدیدی به ارز های دیجیتال شناخته نشده، شرکت های کوچک و طرح های استارتاپی دارند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات بسته شده است !