انواع اندیکاتورها 

امروزه پلتفرم ها انواع اندیکاتور ها را در اختیار معامله گران قرار داده اند؛ تا بتوانند با استفاده از آنها بهترین عملکرد را در بررسی قیمت ها و معاملات خود داشته باشند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع اندیکاتورها آشنا کنیم  و چند نمونه از بهترین آنها را مورد بررسی قرار بدهیم.

جالب است که بدانید: روانشناسی قیمت گذاری

اندیکاتور چیست ؟

دلیل اینکه باید بدانیم اندیکاتور چیست این است که همه ما می دانیم داشتن یه معامله موفق وابستگی مستقیم به داشتن یک تحلیل درست از بازار دارد.برای اینکار پلتفرم ها ابزارهای مختلفی را در اختیار کاربران گذاشته اند تا بتوانند با کمک گرفتن از آنها نتایج مطلوبی را کسب کنند.

انواع اندیکاتورها ابزارهایی هستند که در قالب لیست انواع اندیکاتورها در اختیار قرار دارند و  با استفاده از آنها روی نمودار میتوانید به سیگال هایی برای گرفتن موقعیت های معاملاتی دست پیدا کنید مانند اندیکاتور atr. در واقع انواع اندیکاتور ها به نوعی از فرمول های مشابه استفاده می کنند . تمامی اندیکاتورها که در لیست انواع اندیکاتورها قرار میگیرند  به جز اندیکاتورهای نمایش دهنده حجم  برای نمایش دادن داده هایی هستند که بتوان از آنها استفاده کرد.

از این داده ها میانگین گرفته و نتایج را به شما در قالب های مختلف نمایش میدهند. اندیکاتورها قرار نیست که آینده قیمت ها را برای شما پیش بینی کنند بلکه شرایط حال حاضر را برای تشخیص بهتر روند جاری به شما نشان می دهند .

تا اینجا فهمیدیم که اندیکاتور چیست و همچنین میدانیم که که این اندیکاتور ها در قالب لیست انواع اندیکاتور در پلتفرم های مختلف در اختیار قرار دارند در ادامه سعی میکنیم تا معرفی انواع اندیکاتور را برای شما داشته باشیم .

نحوه محاسبه انواع اندیکاتورها 

زمانی که شما قصد استفاده از یک اندیکاتور را دارید؛  بعد از اینکه اندیکاتور دلخواه را از لیست انواع اندیکاتورها انتخاب کردید  باید در ابتدا بازه زمانی مورد نظر را برای استفاده در تنظیمات آن مشخص کنید. البته خود پلتفرم ها بازهای پیش فرضی را برای هر اندیکاتور مد نظر قرار داده اند؛ که شما میتوانید متناسب با استراتژی خود آنها را تغییر دهید .

در قسمت دیگر شما میتوانید مشخص کنید که محاسبات براساس کدام یک از پارمترهای مورد نظر شما انجام شود. که میتواند برا اساس قیمت بسته شدن، بازشدن، بالاترین قیمت، پایین ترین قیمت و دیگر فاکتورها باشد. انتخاب اینکه بر اساس کدام یک از فاکتورها محاسبات انجام شود؛ باز هم به استراتژی مورد استفاده شما بستگی دارد .

فرض کنید که شما در بازه زمانی روزانه قصد استفاده از یک اندیکاتور را بر اساس قیمت های بسته شدن در نظر دارید . با مشخص کردن بازه زمانی مورد نظرتان که در اکثر اندیکاتور ها به صورت پیش فرض بر روی عدد 14 قرار دارد؛ و تایید آن اندیکاتور شروع به محاسبه می کند. از آن داده ها میانگین گرفته و نتیجه را متناسب با اندیکاتور انتخابی شما بر روی نمودار نمایش میدهد .مسیر حرکت اندیکاتور متناسب با داده های جدید دائما تغییر میکند و با پایان بازه انتخابی شما حالت جدید را نمایش خواهد داد.

انواع اندیکاتور ها :

به صورت کلی اندیکاتور ها به سه دسته تقسیم میشوند :

  1. اندیکاتور های روند یاب
  2. اسیلاتورها
  3. اندیکاتورهای نمایش دهنده حجم

اندیکاتور های روند یاب :

شما میتوانید برا تشخیص روند حاضر بازار، نه پیش بینی آینده از این دسته از اندیکاتورها استفاده کنید . استفاده از اندیکاتورهای روند یاب بسیار مرسوم می باشد. و تعداد زیادی از معامله گران برای تشخیص بهتر روند جاری بازار از آنها استفاده می کنند.

اسیلاتورها :

این دسته از اندیکاتورها میتوانند به شما اطلاعت مخفی شده پشت قیمت ها را به معامله گران نشان دهند. مانند: اشباع های قیمت، متوجه شدن مومنتوم، یا دیدن واگرایی های در حال وقوع که به صورت پنچره ای جداگانه بر روی نمودار ظاهر میشوند .

اندیکاتور های نمایش دهنده حجم :

این دسته از اندیکاتور ها میتوانند حجم معاملات انجام شده در بازار را به حالت های مختلف به شما نمایش دهند. البته این دسته از اندیکاتور ها در بازارهای غیر متمرکز کاربرد چندانی ندارند. منظور از بازارهای غیر متمرکز این است که داده های دریافتی آیا مربوط به کل بازار است؛ یا فقط مربوط به یک کارگزار یا صرافی خاص می باشد.

در بازار فارکس اطلاعات حجمی دریافتی فقط مربوط به معامله گرانی است؛ که در آن بروکر معاملات خود را انجام داده اند و به همین خاطر نمی توانیم آن را با کلیت بازار مقایسه کنیم. یعنی عملا اطلاعات دریافتی مبوط به حجم بازار قابلیت استناد کردن ندارد و بهتر است اصلا از این دسته اندیکاتور ها استفاده نکنیم.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: فارکس چیست و آموزش فارکس 

نحوه استفاده از انواع اندیکاتورها در متاترید :

شما می توانید برای استفاده از اندیکاتور ها در متاتریدر از قسمت های  مختلف برای آوردن اندیکاتور ها اقدام کنید. راحت ترین راه این است که از تب بالای صفحه قسمت INSERT را انتخاب کنید. با رفتن روی گزینه INDICATORS دسته بندی اندیکاتورها به شما نمایش خواهد داد.

نحوه استفاده از انواع اندیکاتورها در متاترید

هر اندیکاتوری را که مد نظر داشتید کافی است؛ بر روی آن کلیک کنید تا پنچره مربوط به تنظیمات اندیکاتور برای شما نمایش داده شود . تنظیمات را انجام بدهید و بر روی گزینه OK کلیک کنید تا اندیکاتور روی نمودار شما اجرا شود .

برای حدف کردن یا ایجاد تغییرات اندیکاتور نیز ابتدا بروی صفحه نمودار کلیک راست کنید و گزینه INDICATOR LIST را انتخاب کنید. با باز شدن پنچره جدید میتوانید حذف یا تغییرات خود را انجام دهید.

نحوه استفاده از انواع اندیکاتورها در تریدینگ ویو:

برای استفاده از انواع اندیکاتور در تریدینگ ویو بعد از انتخاب نماد مورد نظرتان در صفحه باز شدن با کلیک روی گزینه INDICATORS پنچره اندیکاتورها برای شما باز خواهد شد.

نحوه استفاده از انواع اندیکاتورها در تریدینگ ویو

با باز شدن پنچره مربوط به اندیکاتورها میتوانید با نوشتن اسم اندیکاتور مورد نظرتان آن را در بین لیست اندیکاتورها پیدا کرده و از آن استفاده کنید . با کلیک بر روی نام اندیکاتور مد نظرتان تنظیمات مربوط به آن باز میشود؛ و میتوانید تغییرات مورد نظرتان را اعمال کنید .

انواع اندیکاتورها در تریدینگ ویو

در تریدینگ ویو اندیکاتور ها مانند متاتریدر دسته بندی نشده اند. اما در این پنچره امکانات دیگری وجود دارد که میتوانید از این امکانات استفاده کنید .

بیشتر بخوانید:چگونه بیش از سه اندیکاتور در تریدینگ ویو استفاده کنیم؟

برای حذف کردن اندیکاتورها نیز کافیست بروی اسم اندیکاتور در گوشه سمت چپ و بالای صفحه بروید؛ و با زدن ضربدر موجود در کنار اسم اندیکاتور آن را حذف کنید .

اندیکاتور مووینگ اوریج

یکی از انواع اندیکاتور های محبوب اندیکاتور مووینگ اوریج است . این اندیکاتور جزء دسته اندیکاتور های روند یاب محسوب میشود . همانطور که از اسمش پیداست برای نشان دادن روند جاری بازار از گرفتن میانگین استفاده می کند . می توانیم بگوییم بیشتر اندیکاتورهای موجود در پلتفرم ها بر پایه اصول اولیه همین مووینگ اوریج بنا نهاده شده اند .

شما می توانید با هر عددی که دلخواهتان است و در هر بازه زمانی که تمایل دارید از مووینگ اوریج ها استفاده کنید . برای گرفتن نتایج بهتر از مووینگ اوریج ها بهتر است به صورت همزمان از دو مووینگ اوریج با دو بازه زمانی متفاوت استفاده کنید. مانند: 12 و 32 که این اعداد متناسب با تایم فریم انتخابی شما بایستی تغییر کنند.

سعی کنید هر چقدر که از تایم فریم بالاتری برای پیدا کردن روند بازار استفاده میکنید؛ اعداد انتخابی را بزرگ تر کنید. تا بتوانید به این وسیله تعداد خطاهای بوجود آمده در استفاده از مووینگ اوریج ها را کمتر کنید.

اندیکاتور مووینگ اوریج

شما با استفاده از دو موینگ اوریج با بازه های زمانی مختلف می توانید از کراس ها یا همان قطع مووینگ اوریج ها توسط یکدیگر سیگنال هایی را مبنی بر ورود به بازار بگیرید. دقت کنید سیگنال های ارائه شده توسط مویینگ اوریج ها کاملا تاخییری بوده. پس در صورتی که قصد استفاده از این روش برای گرفتن سیگنال را دارید دقت کنید که فاصله حد ضررهای شما بیش از اندازه نشود.

دریافت رایگان سیگنال فارکس

در تصویر بالا همانطور که میبینید از دو مویینگ اوریج با تنظیمات دو عدد 14 و 48 استفاده شده این اعداد صرفا به عنوان مثال آورده شده و دلیل خاصی برای انتخاب آنها وجود ندارد.

اسیلاتور RSI :

RSI   جزء دسته اسیلاتور در دسته بندی انواع اندیکاتورها قرار می گیرد  . این اسیلاتور به عنوان محبوب ترین و کاربردی ترین ابزار در بین معامله گران شناخته میشود. چر که این اسلاتور اطلاعات بسیار مفیدی را در رابطه با قیمت در اختیار شما قرار می دهد . اطلاعاتی مانند واگرایی ها و دیدین مناطق اشباع در خرید و فروش .

اسیلاتور RSI  در پنچره خود ه صورت پیش فرض دارای دو لول 30 و 70 است. در تعریف اولیه استفاده از این اسیلاتور آمده است که هرگاه قیمت به محدوده بالای لول 70 برسد؛ نشانگر این است که بازار وارد نوعی از اشباع خرید شده است. و هر گاه که قیمت به محدوده زیر لول 30 برسد؛ نشانگر این است که بازار وارد اشباع فروش شده است . البته همانطور که گفتیم اینها تعریف های اولیه است و شما میتوانید با توجه به استراتژی خود اعداد لول ها را تغییر بدهید .

یکی دیگر از استفاده های RSI این اسلاتور محبوب در دیدن واگرایی های بوجود آمده در قیمت است این واگرایی ها میتوانند هشدارهای جدی و مناسب برای تغییر جهت یک مومنتوم صعودی با نزولی باشند .

واگرایی ها در RSI به دو دسته واگرایی های RD و HD تقسیم میشوند که برای هر دو حالت واگرایی مثبت و منفی نیز در نظر گرفته شده است .

اسیلاتور RSI

در تصویر بالا محدوده های اشباع خرید و اشباع فروش را برای شما مشخص کرده ایم .

کلام پایانی :

در مقاله ای که خواندید تلاش کردیم شما را با انواع اندیکاتورها آشنا کنیم و در میان معرفی انواع  اندیکاتور دو اندیکاتور محبوب مووینگ اوریج و RSI را نیز به شما معرفی کردیم  تا بهتر متوجه این سوال شوید که اندیکاتور چیست . امروزه در بین معامله گران اختلاف نظرات گسترده ای وجود دارد مبنی برا اینکه آیا استفاده از اندیکاتورها کار درستی هست یا خیر چرا که سبک های بوجود آمده نوین تماما اندیکاتور ها را نقض می کنند و اصرار زیادی بر عدم استفاده از آنها را دارند.

باید بگوییم که استفاده از انواع اندیکاتورها به شرطی که در استفاده از آنها زیاده روی نشود و نمودار را بیش از حد شلوغ نکنند. و هم اینکه از آنها به تنهایی برای گرفتن سیگنال استفاده نشود هیچ مشکلی به همراه نخواهد داشت. بنابراین شما هم تعصب را در این زمینه کنار بگذارید و در صورت نیاز حتما از انواع اندیکاتور ها بهره لازم را ببرید.

ضمن انیکه باید بازهم به این نکته اشاره کنیم که اندیکاتور ها عموما تاخیری هستند و زمانی که به اصطلاح به شما سیگنالی را در جهت خرید یا فروش نشان میدهند مطئنا به نسبت دیگر معامله گران که از سبک های بدون اندیکاتور مانند پرایس اکشن استفاده میکنند عقب تر هستید به همین دلیل مجبور خواهید بود تا از استاپ لاس های بزرگتری استفاده کنید از این رو باید مدیریت سرمایه را در سبک های اندیکاتور محور بسیار بیشتر رعایت کنید.

فراموش نکنید این مهم نیست که شما از چه روشی استفاده می کنید بلکه مهم این است که شما به درآمدزایی برسید. حال این در آمدزایی از هر روشی باشد؛ اهمیتی ندارد مهم برای شما کسب پول است. اگر هنوز اطلاعات کاملی درباره فارکس کسب نکرده‌اید پیشنهاد می کنیم مطالب منتشر شده در فارکسینو را بخوانید.

 

مطالب مرتبط:

کسب درآمد دلاری در ایران

تولید ناخالص داخلی (GDP)

شاخص PMI چیست 

 

سوالات متداول

1.چطوری می توانیم به اندیکاتور ها دسترسی داشته باشیم ؟

در اکثر پلتفرم های تحلیلی که برای استفاده تحت اختیار کاربران قرار میگیرد . امکان استفاده از اندیکاتورها را به راحتی دارید .

2. آیا می توانیم فقط با استفاه از اندیکاتور ها به سود برسیم؟

پاسخ این سوال را به قطعیت نمی توانیم بگوییم اما در هر حالت بهتر است که در کنار اندیکاتور ها از الگو های قیمتی نیز استفاده کنید تا نتایج بهتری را کسب کنید . اصولا اندیکاتور ها جزو ابزارهای کمکی هستنید.

3.چه اندیکاتور هایی کاربرد بیشتری دارند؟

به تعداد بسیار زیادی اندیکاتور موجود است . شما باید با توجه به استراتژی خود اندیکاتور مورد احتیاج خود را استفاده کنید در کل چیزی به نام بهترین اندیکاتور وجود ندارد.

4.آیا اندیکاتور ها 100 درصد درست میگویند؟

خیر اندیکاتور ها معمولا دارای خطا های زیادی هستند مخصوصا در بازارهای رنج .شما برای رفع این مشکل میتوانید از یک اندیکاتور مکمل در کنار اندیکاتور مورد نظرتان استفاده کنید تا میزان خطا ها به حداقل برسد.

5.آیا خرید اندیکاتور های پولی کار درستی است؟

بهتر است برای خرید اندیکاتور پول خود را هزینه نکنید با گشتن در اینترنت میتوانید همان اندیکاتور یا مشابه آن را به صورت رایگان دانلود کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات بسته شده است !