3

شاخص GDP 

شاخص GDP
بازدید 139

شاخص GDP 

برای اینکه بتوانیم شاخص GDP یا همان تولید ناخالص داخلی را درک کنیم و متوجه تاثیرات آن بر روی اقتصاد شویم؛ نیاز است که در ابتدا مقداری دانش اقتصادی خود را افزایش دهیم که در این خصوص می‌توانید از مطالب منتشرشده در فارکسینو نیز استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم تا اینکار را برای شما انجام دهیم.

پیشنهاد می کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: آموزش فارکس از صفر تا صد

اقتصاد چیست؟

اقتصاد یا به تعیبیر انگلیسی آن ECONOMIC به زبان ساده به مجموعه کارهایی گفته می شود که در جهت  اختصاص دادن منابع موجود برای استفاده در قسمت های مختلف یک سیستم انجام میشود. یک شبکه اقتصادی متشکل از تولیدی ها بنگاه های پخش کننده و مصرف کنندگان است .

هر کاری که شما در جهت بهبود مصرف منابع تحت اختیارتان قرار دهید در واقع به نوعی مربوط به اقتصاد می شود و صرفا منظور از اقتصاد پول نیست. مثلا اگر شما وقت محدودی برای انجام یکسری ازفعالیت های مشخص را دارید. با زمان بندی کردن وقت خود، به نوعی در حال استفاده از اقتصاد هستید. وقت شما در اینجا به عنوان منبع محدود مورد نظر ارزیابی میشود که باید بدرستی آن را تقسیم بندی کنید .

در واقع دانستن علم اقتصاد برای تک تک اعضای یک جامعه امری ضرروی به حساب می آید. چرا که تبدیل شدن به یک اقتصاد دان تا حدی زیادی به افراد کمک میکند؛ تا با عمق بیشتری به مسائل پیرامون خود توجه کنند و بتوانند از حداقل ترین منابع موجود تحت اختیارشان بیشترین بهره را ببرند؛ و در کنار یکدیگر به پیشرفت هر چه بهتر جامعه زیستی خود کمک کنند.

شاخص GDP چیست؟

حال که با مفهوم اقتصاد آشنا شدیم میتوانیم به تعریف GDP بپردازیم . شاخصGDP (GROSS DOMESTIC PRODUCT) به معنای تولید ناخالص داخلی است . این شاخص معیاری است برای ارزش گذاری کالاها وخدمات در یک بازه زمانی مشخص است.

بازه زمانی به صورت فصلی و سالانه توسط همه کشور ها اعلام می شود .تاریخچه شاخص GDP به سال 1944 و قرار داد برتون ودز بر میگردد . این شاخص مشخص کننده متوسط میزان تولید برای هر نفر در یک جامعه است.

در این شاخص منظور از واژه ناخالص در واقع اشاره به این موضوع دارد که محصولات بدون در نظر گرفتن این که در آینده چه کاربرد یا مصرفی دارند میزان فروش آنها به وصرت مستقیم در شاخص GDP تاثیر گذار خواهد بود .

در واقع تواید ناخلص داخلی مربوط به تمام محصولات و خدمات ارائه شده در یک منطقه جغرافیایی خاص است بدون در نظر گرفتن تابعیبت افراد به این معنی که حتی اگر یک کمپانی خارجی محصولی را در کشور ثالثی تولید کند فروش تولیدات آن کمپانی به صورت مستقیم در آمار شاخص GDP کشور ثالث محاسبه می شود.

شاید برای شما جالب باشد: بهترین بروکر فارکس در ایران

تفاوت شاخص GDP با GNP :

همانطور که اشاره شد GDP به معنای تولید ناخالص داخلی می باشد که مربوط به یک موقعیت جغرافیایی مشخص است که در آن تمام تولیدکنندگان درون آن موقعیت جغرافیایی چه داخلی چه خارجی تولیداتشان مستقیما در شاخص GDP تاثیر خواهد گذاشت.

از طرفی ما تعریفی به نام GNP (GROSS NATIONAL PRODUCT) نیز داریم که به معنای تولید ناخالص ملی است. این شاخص به موقعیت جغرافیایی توجه نمی کند؛ و ملاک برای این شاخص ملیت کمپانی های تولید کننده است.

به این معنی که اگر شرکتی با تابعیت یک کشور در کشور دیگری محصولات خود را تولید و به فروش برساند علاوه بر دخیل بودن در شاخص تولید ناخالص آن موقعیت جغرافیایی خاص بخشی از آن در شاخص تولیدات ناخالص محل تابعیت آن کمپانی نیز محاسبه خواهد شد .

 

فرمول محاسبه شاخص GDP بر پایه هزینه ها :

برای رسیدن به عدد شاخص GDP چندین فاکتور را باید در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم با جمع کردن این فاکتورها در نهایت به عدد شاخص GDP برسیم. این روش بر اساس محاسبه هزینه ها برای کالاهای تولید شده و فرخته شده می باشد که شامل محصولات به فروش نرفته نیز می شود.

صادرات و واردات :

عدد هایی که برای صادرات و واردات به عنوان هزینه خرج می شوند .

خرج های دولتی :

هر گونه هزینه ای که توسط دولت ها برای خرید انجام می دهند از خرید های فیزیکی گرفته تا خدمات را خرج های دولتی میگوییم.

مصرف:

این بخش هزینه هایی  را که یک فرد یا یک خانوار در جامعه برای کالاهایی که تمام شدنی هستند و ارزش افزوده ای با خود به همراه ندارند مانند غذا و پوشاک و اجاره خانه و دیگر اقلام مصرفی انجام می دهد محاسبه می شود .

INVESTING  ( سرمایه گذاری ) :

در این بخش هزینه هایی که بابت یه سرمایه گذاری انجام میشود. مانند: خرید خانه یا خرید تجهیزات. یک بیزینس جدید محاسبه میشود.

حال با داشتن این چهار فاکتور میتوانی از طریق فرمول زیر به عدد تولید ناخالص داخلی بر پایه هزینه ها برسیم.

  • خرج های دولت + مصرف+ سرمایه گذاری+صادرات/واردات = تولید ناخالص داخلی

فرمول محاسبه شاخص GDP بر پایه درآمد ها:

در این حالت محاسبات بر پایه درآمد ها محاسبه میشود در این روش میران کسب درآمد کارگران و کارمندان , کسب درآمد از طریق اجاره املاک ،کسب درآمد از طریق سرمایه گذاری،کسب درآمد از طریق کار آفرینان در رسیدن به عدد شاخص GBP تاثیر گذار می باشد .

  • درآمد کارمندان و کارگران + درآمد ناخالص ( شامل کسب و کارهای اینترنتی نیز میشود ) + سود کسب و کارهای ادغام شده +

مالیات/ یارانه تولید = شاخص GDP بر پایه درآمد ها

محاسبه شاخص GDP بر پایه تولید :

در این روش میزان ارزش اضافه شده بر محصولات تولید داخلی در نظر گرفته میشود. این میزان ارزش از تفریق قیمت تمام شده محصول از قیمت فروش رفته محصول بدست می آید.

به صورت کلی محاسبه شاخص GDP به وسیله هر کدام از روش های بالا امکان پذیر می باشد و در چهار بخش تولید ناخالص واقعی, اسمی, حقیقی و بالقوه منتشر میشود .

تاثیر شاخص GDP بر قیمت ها :

اعلام شاخص GDP برای فعالین بازارهای مالی امری بسیار حیاتی به شمار می رود. شما می توانید با بررسی صحیح این شاخص متوجه روند کوتاه مدت و حتی بلند مدت قیمت ها در بازار بشوید. این شاخص برای تمامیه فیات های مهم در بازار فارکس به صورت مستمر اعلام میشود.

شما میتوانید برای دیدن این امار به سایت اخبار فارکس فکتوری مراجعه کنید تا از تاریخ انتشار این آمار برای ارزهای مختلف مطلع شوید و یا اینکه آمار منتشر شده قبلی مربوط به هر ارز را بررسی کنید .

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: بهترین کانال سیگنال فارکس

در صورتی که شاخص GDP ارزی مثبت اعلام شود باعث تقویت آن ارز در بازار فارکس می شود. و می توانید شاهد رشد های قوی جفت ارزهایی که ارز پایه آنها آمار شاخص GDP مثبتی را داشتند باشید؛ و بلعکس اگر آمار منتشر شده از شاخص GDP منفی باشد؛ باید انتظار ریش های سنگین در نماد های مذکور باشید.

معمولا افرادی که با اخبار ترید می کنند که اصطلاحا به آنها NEWS TRADER میگویم به صورت مداوم درحال بررسی اخبار هستند و یکی از اخبار بسیار مهم برای آنها همین شاخص GDP می باشد .

از آنجایی که بخش عمده ای از بازار فارکس را ارز USD به خود اختصاص داده است؛ با اعلام آمار GBP مربوط به دلار امریکا شاهد نوسانات شدیدی در بازار خواهیم بود. حتی این تاثیر بروی بازار رمز ارزها نیز مشهود است . با بالا رفتن آمار شاخص GDP ارز امریکا قدرت گرفته و رقبای جدی این ارز مانند فلزات گرانبها از جمله طلا و رمز ارزها نظیر بیت کوین شاهد ریزش های سنگینی خواهند بود .

کلام پایانی :

به عنوان یک معامله گر سعی کنید همیشه نیم نگاهی به رویدادهای اقتصادی و آمار منتشر شده مانند شاخص  GDP را داشته باشید. اشتباه نکنید منظور ما ترید در هنگام خبر نیست منظور این است که با بررسی این آمار چشم انداز آینده بازار را بهتر متوجه بشویم تا بتوانیم نتایج بهتری در معاملات خود داشته باشیم.

سوالات متداول:

  1. آیا صرف دانستن آمار شاخص GDP میتواند دلیلی برای ورود به معامله باشد ؟
    خیر دانستن این آمار صرفا به شما برای داشتن دید بهتر کمک میکند
  2. آمار شاخص GDP چه زمانی منتشر میشود؟
    اعلام این آمار متناسب با سیاست های هر منطقه متفاوت است اما به صورت کلی بصورت فصل و سالانه منتشر می شود
  3. آمار شاخص GDP را در کجا میتوانیم ببینیم؟
    شما میتوانید اخبار اقتصادی را در سایت های معروف اعلام آمار مانند سایت اخبار فارکس فکتوری یا سایت FXSTREET مشاهده کنید
  4. اثر آمار شاخص GDP تا چه میران بروی بازار ماندگار است ؟
    بسته به عدد اعلامی در این آمار نسبت به آمار گذشته و سیاست هایی که در راستای آنها اعمال میشود اثر متفاوتی را خواهد گذاشت
  5. آیا میشود با خبر شاخص GDP معامله کرد؟
    جواب این سوال سلیقه ای خواهد بود اما به صورت کلی به خاطر واید شدن اسپردها توصیه میکنیم در زمان اعلام اخبار اقدام به گرفتن موقعیت معاملاتی نکنید .
  6. آیا به عنوان یک معامله گر باید اقتصاد بدانیم؟
    دانستن مسائل اقتصادی برای شما همیشه سود مند خواهد بود اما به عنوان یک معامله گر داشتن حداقل اطلاعات اقتصادی به نظر ضروری میرسد .

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات بسته شده است !